Saturday, September 8, 2012

OKU kesal kenyataan Menteri Belia dan Sukan


KOTA BHARU: Persatuan orang kurang upaya (OKU) melahirkan rasa kesal terhadap kenyataan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek (gambar)yang cuba membezakan antara atlet normal dan OKU.

Pengerusi Majlis Persefahaman Pertubuhan OKU Kelantan, Mohamad Faizal Che Yusof berkata, kenyataan menteri terbabit mengguris hati OKU yang dilihat seolah-olah memandang rendah kepada sukan paralimpik.

"Perlu diingat juga standard sukan paralimpik dan sukan olimpik jauh bezanya, jadi kita perlu realistik apabila membuat sebarang keputusan," katanya di sini.

Menurutnya kerajaan dan menteri tentunya sedar sukan paralimpik merupakan sukan terbesar dunia yang melibatkan OKU dan kedudukannya sama tinggi dengan sukan olimpik.

Katanya, penyertaan atlet-atlet dari Malaysia tentu sekali membawa nama negara apatah lagi apabila pingat dapat dibawa pulang.

Beliau juga berkata, Akta Orang Kurang Upaya 2008 secara jelas mengiktiraf potensi dan sumbangan OKU dalam negara. Selain itu, kesamarataan kepada OKU sebagai warga negara juga diiktiraf akta  tersebut.

“Layanan yang berbeza kepada atlet-atlet paralimpik adalah jelas suatu perlanggaran kepada penguatkuasaan Akta 2008 sekaligus suatu diskriminasi terhadap OKU.

“Kata-kata menteri terbabit selain menggambarkan ketidaksediaan kerajaan mengiktiraf kedudukan sukan paralimpik di peringkat antarabangsa dilihat memperkecilkan sumbangan atlet-atlet paralimpik negara,” katanya yang juga ahli jawatankuasa Hak Asasi Majlis Peguam Malaysia.

Oleh itu menurutnya selaku wakil kepada OKU dan atlet-atlet paralimpik beliau berharap kerajaan Malaysia mengkaji sehalus-halusnya layanan yang seharusnya diberikan kepada atlet-atlet paralimpik supaya sama dengan atlet-atlet olimpik negara.

Kata beliau persoalan saiz kedua-dua sukan tersebut tidak sepatutnya timbul disebabkan atlet-atlet paralimpik dengan kecacatan mereka masih mampu bersaing di peringkat antarabangsa sehingga mampu membawa pulang pingat untuk negara.

“Kejayaan membawa pingat perak bukanlah mudah. Tentunya ia diraih setelah usaha yang bersungguh-sungguh dilakukan.

“Pengiktirafan kerajaan dalam sukan kepada OKU tentunya akan membuka ruang kepada tanggapan yang lebih baik terhadap OKU oleh masyarakat,” katanya.

Sebelum ini dalam satu kenyataan media Shabry Cheek dilaporkan berkata, kerajaan tidak akan memberi pencen kepada atlet paralimpik yang berjaya di temasya sukan berkenaan baru-baru ini.

No comments:

Post a Comment