Wednesday, March 11, 2015

Pasar raya pamer harga sebelum selepas GST dikesan

  • KPDNKK
 1 / 1 
KUALA TERENGGANU - Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Terengganu mengesan tindakan sebuah pasar raya yang beroperasi di dua tempat di sini meletakkan tanda harga mengelirukan dalam satu operasi, semalam.

Pengarahnya Mohd Nor Musa berkata pihaknya menerima aduan dari pengguna mengenai pasar raya itu yang meletakkan tanda harga barangan sebelum dan selepas pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) di beberapa rak barangan.

"Bertindak atas aduan itu, 10 pegawai penguatkuasa KPDNKK Terengganu melakukan pemeriksaan di dua cawangan pasar raya tersebut iaitu masing-masing lima pegawai di cawangan Bukit Kecil di sini dan Wakaf Tembesu di Gong Badak.

"Hasil pemeriksaan mendapati...tanda harga yang dipamerkan selepas GST itu tidak mengikut perkiraan sebenar seperti mekanisme pengiraan Jabatan Kastam Diraja Malaysia," katanya kepada pemberita dalam sidang media di sini hari ini.

Sehubunghan itu, PPDNKK Terengganu menyita tiga barangan iaitu cecair pelembut fabrik, susu Dutch Lady dan cecair mandian bayi yang kesemuanya bernilai RM999.20.

Mohd Nor turut mengingatkan agar semua pasar raya dan peniaga agar mendapatkan penerangan terperinci mengenai pelaksanaan GST dan tidak menyebabkan pengguna panik dengan khabar angin tentang kenaikan harga selepas penguatkuasaan GST pada 1 April nanti.

"Sehubungan itu, kita berharap orang ramai akan terus melaporkan kepada PPDNKK jika terdapat kekeliruan seumpama ini yang dilakukan mana-mana peniaga," katanya.

Beliau berkata buat masa ini, proses siasatan masih dijalankan dan jika sabit kesalahan, pemilik pasar raya berkenaan boleh didenda RM250,000 mengikut Akta Perlindungan Pengguna 1999. - Bernama

1 comment:

  1. ....


    UMNO Makin BUSUK - 5 Pemimipin Kanan PR Juga Akan DiPENJARA?

    Sumber Berita


    >>> Klik Di Sini <<<



    Rakyat RAYU Agar Anwar Dibebaskan Dan Pembunuh Antartuya DiTANGKAP!!

    Sumber Berita


    >>> Klik Di Sini <<<



    UMNO Parti Penjara - Anak Muda Makin Sayang PAS, PKR, DAP..

    Sumber Berita


    >>> Klik Di Sini <<<

    ReplyDelete