Wednesday, December 29, 2010

Azan: Rasuah Dalam TM Hanya Satu Siri Pendedahan Kecil


Dakwaan skandal rasuah antarabangsa yang melibatkan syarikat komunikasi terbesar negara, Telekom Malaysia Bhd (TM)disifatkan oleh Ahli Parlimen Indera Mahkota Azan Ismail sebagai siri pendedahan kecil.
Katanya selepas ini akan ada pendedahan yang lebih besar terutama melibatkan kebobrokan pemimpin Umno-Barisan Nasional.
Akhbar hari ini melaporkan dua perunding dari Malaysia yang dibayar mendapatkan “maklumat bukan awam” bagi mendapatkan kontrak spektrum 3G dari Telekom Malaysia.merupakan siri-siri kecil pendedahan sebelum terbongkarnya kebobrokan paling besar terutamanya yang dilakukan oleh pemimpin Umno-Barisan Nasional.
Sogokan membabitkan Alcatel Lucent SA – laporan yang turut mendakwa pegawai kerajaan Malaysia terlibat dalam perbuatan rasuah berkaitan pemerolehan kontrak telekomunikasi.
"Syarikat Alcatel ini daripada Perancis dan bukannya beroperasi, berkedudukan atau ibupejabatnya di US tetapi ada syarikat-syarikat yang berkepentingan US akan terlibat seperti Motorola.
"Generasi ketiga telekomunikasi ini kita tidak ada lagi, semuanya kita guna kepakaran mereka tetapi lesen di berikan kepada Tan Sri Vincent Tan melalui Timedotcom," katanya.
Baru-baru ini Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Warisan menafikan mana-mana syarikat yang mendapatkan kontrak berkenaan.
"Kemudian hari ini, cerita ini dibawa oleh rakan kongsi dari US, kerja-kerja melobi dan komisyen ada di Amerika dengan amaun tertentu yang dibenarkan iaitu sebanyak dua peratus maksimum yang dibenarkan mengikut undang-undang.
"Di Eropah, dalam sekitar 3-4 peratus tetapi masalah di negara kita, yuran kalau dicampur sekali kos menjadi seratus peratus. Sebab itu ianya tinggi dan agak melampau," jelasnya.
Ujar Azan, masalah ini terjadi berkemungkinan adalah disebabkan amalan orang-orang yang mempunyai kedudukan dan kuasa untuk meluluskan sesuatu mempunyai perangai mengambil wang pendahuluan atau yuran lobi dalam peratusan yang tidak munasabah.
Sebelum ini The Malaysian Insider melaporkan bahawa  Telekom Malaysia Bhd (TM) menjanjikan siasatan berhubung dakwaan skandal rasuah antarabangsa yang membawa kepada pemerolehan kontrak AS$85 juta oleh syarikat telekomunikasi ternama Alcatel, yang menurut sumber ia terdedah tiga tahun lalu tetapi tidak pernah disiasat.
Maklumat Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa (SEC) Amerika Syarikat menunjukkan dua perunding dari Malaysia telah dibayar sebanyak AS$700,000 bagi mendapatkan “maklumat bukan awam” berhubung aspek harga dan bidaan pesaing-pesaing, dipercayai untuk anak syarikatnya Celcom Malaysia memperoleh perkhidmatan mudah alih 3G, yang dilancarkan pada 2005.
“Perkara itu dibangkitkan memandangkan urusan itu tidak mematuhi prosedur-prosedur (yang ditetapkan). Tetapi tiada tindakan diambil,” kata satu sumber.
Sementara itu, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia(SPRM) berkata, pihaknya memandang serius dakwaan itu, yang terbongkar semalam walaupun pihak-pihak terbabit menyedari isu itu tiga tahun lalu.
“SPRM memandang serius dakwaan ini dan akan membuat semakan dengan pihak-pihak yang berkenaan untuk mendapatkan butir-butir sebenar tohmahan sebelum tindakan sewajarnya diambil,” kata agensi itu dalam satu kenyataan hari ini.

No comments:

Post a Comment