Saturday, November 12, 2011

Wajib Baca!! Cara UMNO BN Rompak Wang KWSP Kita? Posted by Addin

  KWSP telah membentangkan laporan tahunan kepada parlimen, mengisytiharkan dividen 5.8% dan menjelaskan bahawa 27% daripada pelaburan adalah dalam Sekuriti Kerajaan Malaysia (SKM) dan 32% pula adalah pinjaman dan bon kepada agensi-agensi kerajaan. Satu carta yang mudah di bawah meringkaskan laporan itu. Dengan dana RM 440,52 bilion, KWSP adalah salah satu daripada dana yang terbesar di dunia dan mewakili wang simpanan 12 juta pekerja sektor swasta.

Persoalannya adalah mengapa lebih 60% daripada dana KWSP adalah dalam bentuk pinjaman kepada Kerajaan dan badan-badan Kerajaan? Adakah Kerajaan Malaysia peminjam yang baik?


Mari kita lihat rekod kewangan Kerajaan BN ....

Berikut adalah ringkasan defisit tahunan Kerajaan. Bajet 2012 akan menandakan tahun ke- 15 defisit bajet dengan tiada tanda-tanda penjimatan dari segi kewangan. Dan seperti yang anda boleh lihat di bawah, akan ada bujet tambahan disamping bujet tahunan setiap tahun.
 Hutang Kerajaan pada Disember 2010 berada pada 407 Billion ringgit. 60% daripada ini atau 240 bilion adalah hutang kepada KWSP. Ini bermakna Kerajaan BN Malaysia telah membelanjakan 60% daripada semua simpanan anda di KWSP!

Selepas defisit belanjawan selama 14 tahun berturut-turut, dan pembiayaan defisit dengan meminjam, Sekuriti Kerajaan Malaysia (SKM) dinilai sebagai CC (-) ve. Di CC negative ini, apakah hasil tahunan? Tentu sukar dipercayai bahawa ia adalah 3% dan ke bawah!! Mengapa? Kerana SKM tidak dilelong!! Terdapat pembeli yang bersedia untuk membeli SKM dan selain daripada dana PNB yang tidak berkesudahan seperti bon 1Malaysia, penangung utama hutang Malaysia adalah KWSP.

"Nilai Saksama" kadar yang lebih rendah untuk gred A tunggal dan ke bawah menjana hasil tahunan sebanyak 5% dan ke atas. Bon Kerajaan Greece misalnya diniagakan pada kadar hasil yang melebihi 21% setahun

Dalam Perlembagaan, hutang Kerajaan Malaysia dihadkan pada 55% daripada KDNK. Pada 30 Jun 2011, hutang Kerajaan berada pada 433 bilion, iaitu 53% daripada KDNK. Pada 55%, Kerajaan akan secara rasmi jatuh dalam keadaan krisis dan perlembagaan perlu ditukar supaya peminjaman dapat ditingkatkan dan mungkin juga memerlukan ikat jamin.

Baru-baru ini bank pusat EU telah bersetuju untuk menghulurkan bantuan kewangan kepada Kerajaan Greece dengan syarat mereka menerima pakai langkah-langkah penjimatan besar-besaran dan pemberi pinjamanan memotong 50% daripada semua pinjaman terkumpul.

Lagipun, mereka terus-menerus meminjam kepada peminjam yang menunjukkan tiada komitmen untuk mengurangkan perbelanjaan dan mula untuk melangsaikan hutang mereka. Bayangkan jika KWSP diminta untuk menghapuskan 50% daripada hutang Kerajaan Malaysia!

Malah lebih teruk daripada itu ...

Senario yang lebih buruk lagi telah dibayangkan oleh Pakatan Rakyat baru-baru ini apabila mereka melaporkan bahawa kebanyakan hutang Kerajaan tidak dilaporkan kerana sebahagian besarnya disembunyikan daripada rakyat dalam bentuk hutang yang ditanggung oleh agensi-agensi Kerajaan.

 Seperti yang anda dapat lihat di atas, 433 bilion hutang kerajaan diwakili oleh bar merah dan Oren. Selain angka rasmi, tambahan 184 bilion yang ditanggung oleh pelbagai agensi Kerajaan.

Sila lihat di sini pada penjelasan lain,


 Jadi ....Adakah KWSP yang dirompak?

Saya mengatakan ya ia. Biar saya terangkan bagaimana.

Ringkasan pada bajet 2012 di bawah.


Daripada 233 bilion, jumlah perbelanjaan operasi berada pada 162 bilion dan lebih 64 bilion diperuntukkan bagi perkhidmatan awam dalam bentuk pencen dan upah. Daripada 233 bilion, hanya 51 bilion untuk pembangunan, di mana lebih 80% adalah untuk projek-projek pembinaan yang direka khusus untuk memberi manfaat kepada beberapa orang yang bertuah. Dan bercakap tentang rakan-rakan yang bernasib baik, lebih daripada 10 bilion adalah dalam bentuk subsidi yang dibayar oleh kita dan sedang dibayar terus kepada badan-badan korporat!

Dan bagaimana mereka akan membayar untuk semua ini? Sudah tentu dengan meminjam! Adakah mereka sedar bahawa kitalah yang akan membayar hutang termasuk bunga? Najib mengumumkan bahawa caruman pekerja kepada KWSP akan meningkat kepada 12% daripada gaji. Ertinya KWSP mampu meminjamkan lebih banyak lagi! Dan jika gaji anda kurang daripada RM 5,000, sumbangan anda akan meningkat kepada 13%.

Dalam kesimpitan namun perbelanjaan tetap tidak berhemah

Ini adalah masa-masa yang sukar bagi kita. Dan Kerajaan telah melakukan yang terbaik untuk mengatasi perkara ini dengan pemberian kenaikan gaji 7-13% kepada semua kakitangan Kerajaan dan pada masa yang sama dengan berhati-hati mengelakkan isu gaji minimum bagi pekerja sektor swasta.

Kerajaan pada masa ini mengumpul kira-kira 4 bilion daripada GST yang telah sedia ada. Bayaran untuk satu masa dahulu sebanyak RM 500 untuk pekerja sektor awam akan meningkatkan kos Kerajaan kepada lebih 2.6 billion.

Saraan untuk perkhidmatan awam memakan kos RM 20 bilion pada tahun 2004. Pada tahun ini, ia akan menelan belanja 64 bilion. Jadi kesimpulan adalah sama. Mereka merampas wang KWSP untuk dapatkan undi daripada 1.3 juta penjawat awam.

Sesungguhnya ini masa yang sukar ... Dan lagi, DRB Hicom membeli 237 perisai pembawa askar dari Turki yang bernilai RM 1.7 bilion dan menjual kepada kementerian pertahanan dengan harga RM 7.55 bilion. Kerajaan Malaysia telah membeli 6 Kapal pejuang pesisir untuk Tentera Laut. Ini adalah kapal-kapal tentera laut yang paling canggih di dunia, mampu untuk menembak pesawat, kapal dan kapal selam ... negara lain yang mempunyai kapal-kapal itu adalah Amerika Syarikat.

Mereka mempunyai 2. Kita membeli 6 dengan kos sebanyak 10 bilion ringgit. MRT boleh dibina dengan RM 9 bilion. Tetapi Datuk Seri Idris Jala baru-baru ini menyatakan bahawa MMC Gamuda mungkin akan menanggung kos yang lebih daripada RM 54 billion untuk membinanya.

Kerajaan boleh mengurangkan subsidi untuk beras dan gula dengan membuka pasaran untuk penjual-penjual lain, tetapi tidak, kedua-dua komoditi ini dikawal oleh syarikat kroni Kerajaan. Syed Mokhtar Al Bukhary adalah pemilik semua syarikat-syarikat yang disebut di atas. Oleh kerana orang ini mengambil alih bekalan eksklusif komoditi ini pada tahun 2008, ia dijual pada harga dua kali ganda. Walaupun subsidi Kerajaan adalah sebanyak 60 sen sekilo beras dan 20 sen sekilo gula.

Kerajaan boleh dengan mudah membeli lebuh raya LDP dengan 1.5 bilion ringgit, tetapi tidak, adalah lebih baik mereka terus untuk mengutip tol dari kita dan juga menerima 1.5 bilion dalam subsidi dari Kerajaan. IPP kita membeli gas pada RM10 lebih murah berbanding syarikat-syarikat di Thailand dan 15 ringgit yang lebih murah daripada Singapura (Per CuM) tetapi Kerajaan masih perlu untuk memberi kepada mereka berbilion-bilion dalam bentuk subsidi.

Tiada apa-apa jua dilakukan seperti yang dibuktikan oleh laporan terbaru Audit Negara

Tahun demi tahun demi tahun, laporan tahunan Ketua Audit Negara melaporkan tentang kesalahan dalam urusan kewangan Kerajaan. Tetapi tiada apa-apa yang pernah dilakukan. Ambil contih laporan tahun ini. SPRM pergi terus sahaja membuka 36 fail siasatan untuk menyiasat semua sampah-sampah ini. Dan kes-kes tersebut kini ditutup. Mereka mendapati tiada unsur rasuah atau penipuan. Satu lagi perkara yang ditonjolkan laporan AG adalah tabung kecemasan perbendaharaan yang berjumlah sebanyak 1.5 bilion kini hanya tinggal 79 juta ringgit. 1.4 bilion telah lesap ... ..

Lebuh raya bertol yang dibina dengan kos sebanyak 26.4 bilion dan pengendali telah pun meraih 37.7 billion dan menerima 2.1 bilion lagi dalam bentuk subsidi daripada Kerajaan. Dan mereka sedang merancang untuk menaikkan kadar tol tidak lama lagi.

Jentera Kerajaan Barisan Nasional adalah satu sistem yang membawa faedah dan memperkayakan kroni dengan secara besar-besaran dengan cara kontrak berat sebelah. Ia juga memastikan kesetiaan dari undi 1.3 juta penjawat awam yang menikmati semua jenis faedah atas perbelanjaan yang dikeluarkan oleh pembayar cukai.

Sistem cukai direka untuk mengecualikan majoriti kakitangan awam daripada membayar apa-apa cukai. Dan hutang Kerajaan akan terus meningkat .Pada tahun 2004, jumlah hutang Kerajaan adalah 217 billion. Pada 30 Jun 2011, ia berjumlah 433 billion. Pentadbiran Najib sememangnya memerah kita kering. Dan mereka menggunakan dana kita dalam KWSP untuk menjalankan semua perbelanjaan yang melampau ini, untuk memperkayakan diri mereka sendiri, dan merasuah kakitangan perkhidmatan awam untuk terus setia.

Kita pelabur KWSP berjumlah 12 juta. Undilah untuk menentang rasuah, undi menentang kemiskinan, dan undi menentang rompakan simpanan KWSP kita./mc


No comments:

Post a Comment