Saturday, November 16, 2013

Wacana kedudukan pendidikan Islam dalam PPP malam ini

Persatuan Gerakan Kebangkitan Pendidik Kebangsaan (Pendidik Malaysia)akan menganjurkan Wacana & Sumbang Saran Kedudukan Pendidikan Islam Dalam Pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia pada malam ini, 16 November 2013.

Program dengan kerjasama Majlis kebajikan Pendidikan Malaysia (Makpen) itu akan diadakan di Dewan Seminar Horizon Garden Seksyen 8, Bandar Baru Bangi ini dan dijangka bermula seawal jam 8.30 malam.

Antara tetamu dan jemputan yang bakal hadir untuk berkongsi pandangan adalah Datuk Abu Bakar Chik (Mustasyar NGO Pendidik), Datuk Adnan Ibrahim (Mantan Pengarah Pendidikan Negeri Perak), Hj. Abas Awang (Mantan Pengarah Pendidikan Wilayah Persekutuan) dan juga golongan akademik dari universiti tanah air.

“Majlis Wacana & Sumbang Saran Kedudukan Pendidikan Islam Dalam Pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia dianjurkan untuk berdiskusi dan berkolaborasi tentang kedudukan ‘Pendidikan Islam’ dalam arus perdana pendidikan Negara” Kata Presiden Pendidik Normala Sudirman.

Katanya, selain dari menjadi wadah dan wahana untuk saling bertukar-tukar pandangan tentang masa depan pendidikan anak bangsa, warga pendidik dapat mengeratkan silaturrahim dan menyimpul ukhuwwah sesama teman seperguruan di Malaysia dalam dunia pendidikan masa kini.

“Kedudukan dan status masa depan ‘Pendidikan Islam’ semakin terhakis tanpa disedari kerana kurangnya keprihatinan Kementerian Pelajaran Malaysia ketika pengumuman Pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia baru-baru ini.

"Seolah-olah tiada usaha secara serius oleh kerajaan dalam mengarusperdanakan pendidikan Islam di Malaysia dalam persada pendidikan Negara," ujarnya lagi.

Program kali ini dijangka menarik perhatian ramai warga pendidik dan golongan professional pendidikan untuk berkongsi diskusi ilmu yang boleh dimanfaatkan bagi terus mengalas tugas suci dan amanah dalam mendidik anak bangsa.

Normala dalam pada itu mengucapkan jutaan terima kasih khususnya kepada Tn Hj. Md. Zai Bin Mustaffa, Ketua Eksekutif Makpen yang sudi menjadi penganjur bersama.

Bagi sesiapa yang masih berminat untuk mengikuti program ini sila hubungi talian 019 726 8937 (Cikgu Mala) seberapa segera kerana penyertaan adalah terhad.

No comments:

Post a Comment