Friday, January 3, 2014

Keperibadian TG Nik Aziz tarik minat pelancong ke Kelantan

Ketokohan dan kepribadian mantan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, merupakan antara tarikan pelancong untuk mengunjungi negeri itu.

Pengerusi Jawatankuasa Kebudayaan, Pelancongan dan Warisan negeri, Datuk Meja (B) Md Anizam Abdul Rahman, berkata walaupun tidak lagi memegang jawatan Menteri Besar, namun ‘popularitinya’ terus menyerlah.

Beliau berkata demikian kepada Harakahdaily selepas merasmikan acara sambutan pelancong sempena Tahun Melawat Malaysia 2014 di ICQS Rantau Panjang, di sini baru-baru ini.

Menurutnya, sejak melepaskan jawatan menteri besar Tuan Guru sentiasa dikunjungi pelbagai lapisan masyarakat termasuk pelancong dari dalam dan luar negara.

“Tidak kira sama ada di Masjid Pulau Melaka atau Pejabat Institut Pemikiran Tok Guru, Tuan Guru sentiasa dikunjungi orang luar untuk mencari ilmu dan bertanya khabar,”ujarnya.

Hadir sama pada majlis pelancaran itu, Anggota Parlimen Rantau Panjang, Ustazah Siti Zailah Mohd Yusof, Penolong Pengarah Pusat Penerangan Pelancongan Kelantan, Kamal Azam Kamaruddin.

Ketua Pengarah Imigresen Rantau Panjang, Tuan Maliki Zariman Deraman dan lain-lain pegawai dari Pejabat Pelancongan Malaysia Kelantan dan Imigresen.

Selain itu katanya, tarikan Kelantan yang lebih menyerlah ke arah Islam menyebabkan negeri itu semakin dikenali khususnya menerusi Qaryah Ramadan.

Sambungnya, kerana tarikan itu Kelantan bakal dikunjungi oleh peserta dari 72 buah negara dunia untuk mengikuti Forum Pelancongan Kelantan.

“Turut menjadi tarikan Masjid Beijing, pondok dan tahfiz serta tarikan yang lain,”ujarnya.

Sementara itu, Kamal Azam mengucapkan terima kasih pada kerajaan negeri kerana bekerjasama dengan pihak pelancongan untuk menjayakan Tahun Melawat Malaysia 2014.

Menurutnya, bukan itu agensi kerajaan negeri seperti Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandaraya Islam, sebaliknya agensi-agansi kerajaan Pusat, Matta dan sebagainya turut memberi kerjasama.

“Program Ambang 2014 turut mendapat kerjasama kerajaan negeri yang diadakan di Dataran Menara Tinjau dengan kehadiran hampir 5000 masyarakat di negeri ini,”ujarnya.

Sehubungan itu, pihaknya sentiasa bekerjasama dengan kerajaan negeri dan pihak lain dalam usaha untuk menarik lebih ramai lagi pelancong mengunjungi negeri itu.

No comments:

Post a Comment