Monday, October 27, 2014

Tanah Rizab Melayu kini semakin 'nazak'


Keluasan Tanah Rizab Melayu (TRM) ketika ini berada dalam keadaan amat membimbangkan, kata Mantan Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim.
Kata beliau, jumlah 50 peratus yang diperuntukan di setiap negeri kini hanya tinggal kurang daripada 12 peratus dengan kebanyakan TRM telah dipindah milik kepada bukan bumiputera.
“Perangkaan ini sangat mengejutkan dan usaha untuk menyelamatkan Tanah Rizab Melayu ini harus diperhebatkan bagi memastikan bakinya tidak jatuh kepada pihak lain yang berkepentingan.
“Selain itu, kerajaan negeri juga harus peka dan sensitif dengan masalah ini seperti menggantikan serta merta bagi keluasan TRM yang sudah hilang,” katanya ketika menyampaikan ucaptama Wacana dan Forum Isu Tanah Rizab Melayu – Tragedi Bangsa dan Langkah Pembetulan Segera di Dewan Utama ISTAC di Kuala Lumpur petang ini.
Menurut Ahmad Fairuz, walaupun perangkaan dari segi bilangan penduduk Melayu semakin bertambah dari tahun 1957 hingga tahun 2010 namun kebanyakan daripadanya dinafikan hak untuk memiliki tanah sendiri.
Sehubungan itu, beliau meminda kerajaan mahupun pihak tertentu yang mengambil berat masalah itu mencari jalan terbaik untuk menyelamat TRM, sekali gus memastikan generasi baharu dan akan datang orang Melayu tidak tersisih.
Sementara itu, Pengerusi Biro Pemantauan dan Integriti Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Syed Osman Mansor berkata, pertubuhan NGO itu akan mengambil inisiatif untuk membongkar apakah punca TRM di setiap negeri di negara ini semakin susut.
Jelas beliau, Perkasa akan mencari punca masalah ini berlaku iaitu dari siapa, kenapa dan pihak mana yang terlibat sehingga keluasan TRM semakin berkurangan serta mengecil.
“Hasil daripada siasatan pembongkaran ini termasuk beberapa cadangan dari Perkasa akan dibukukan. Buku ini kita akan serah kepada kerajaan untuk tindakan,” katanya.

No comments:

Post a Comment