Sunday, October 2, 2011

Isu Hudud, Umno Gigit Jari


Pemimpin Umno menunggu-nunggu keputusan mesyuarat Pimpinan Tertinggi Pakatan Rakyat dengan harapan ini adalah masa untuk melihat ikatan Pakatan Rakyat berkecai. Apabila sidang akhbar yang diumumkan oleh Datuk Seri Anuar Ibrahim, mengenai keputusan perbincangan. Hasilnya amat mengecewakan pimpinan Umno, kerana keputusan yang diharapkan tidak berlaku.

Sekarang Umno gigit jari. Mereka bersiap sedia untuk berpesta jika berlaku perpecahan di dalam Pakatan Rakyat, mengenai isu Kanun Jenayah Syariyyah di Kelantan. Sekiranya berlaku seperti yang mereka sangka tentu Dato Noh Omar mampu senyum sampai telinga, kerana peluang untuk menjadi Menteri Besar Selangor begitu cerah. Datuk Seri Najib pula akan mengistiharkan pilihanraya dengan seberapa segera. Kerana inilah peluang BN untuk terus berkuasa dan memfaraidkan khazanah negara serta meneruskan tradisi menindas rakyat.

Nampaknya hajat pemimpin BN tidak kesampaian kerana kebijaksanaan pemimpin PR yang mengurus krisis. Sekarang orang Islam sudah nampak tembelang Datuk Seri Najib dalam soal keazaman untuk menghayati Islam. Kenyataan tegas beliau menolak hudud adalah kerana takut kepada MCA dan Gerakan yang memberi amaran akan cabut lari daripada BN.
Timbulnya penentangan perlaksanaan hudud telah menunjukkan wajah sebenar pemimpin Umno terhadap Islam. Walaupun Datuk Seri Najib cuba mempopularkan "konsep wasatiah" sebagai langkah untuk menunjulkan imej keIslaman beliau.

Ustaz Idris Haji Ahmad
Ahli Jawatankuasa PAS Pusat

No comments:

Post a Comment