Sunday, October 2, 2011

Mengapa Chin Peng Dihebohkan Tidak Sihat?

hatyai peace treaty 20th anniversary 301109 chin pengMengapa Chin Peng (kanan) diwar-warkan tidak sihat? Seorang peguam yang pernah mewakili bekas setiausaha agung Parti Komunis Malaya Chin Peng menafikan bahawa pemimpin pengganas itu dalam keadaan koma.

Peguam Chan Kok Keong (kiri bawah) memberitahu Malaysiakini berkata desas-desus mengenai Chin Peng atau nama sebenarnya Ong Boon Hua di laporan media adalah tidak betul.

"Dia dalam keadaan baik dan tidak dalam keadaan koma seperti laporan beberapa media,” kata peguam itu.

Menurut Chan, beliau telah menghubungi penjaga Chin Peng di Thailand yang melaporkan keadaan sebenar kesihatan pemimpin komunis itu.

Katanya, memandangkan keadaan itu, adalah wajar bagi kerajaan menyemak semula dan mematuhi perjanjian Hatyai yang ditandatangani lebih 20 tahun lalu.

chan kok keong 040309"Saya rasa kerajaan wajar mengkaji semula dan membenarkan dia kembali kembali ke negara ini dan mematuhi apa yang telah ditetapkan dalam perjanjian itu. Chin Peng adalah seorang lelaki tua yang uzur."

Chan telah mewakili Chin Peng dalam kesnya untuk kembali semula ke Malaysia.

Walau bagaimanapun, Mahkamah Persekutuan telah menolak permohonan itu selepas beliau gagal menyediakan dokumentasi secukupnya bagi membuktikan bahawa dirinya adalah warganegara.

Menurut peguam, Chin Peng yang berasal dari Setiawan, Perak, telah kehilangan sijil kelahiran semasa darurat.

Malah peguamnya juga bersedia membawa bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Rahim Nor untuk tampil sebagai saksi bagi memberi keterangan.

Rahim merupakan ketua polis Cawangan Khas yang memeterai Perjanjian Hatyai dengan Chin Peng (atas, kanan) bagi menamatkan empat dekad permusuhan dengan negara.

Chan berkata beliau baru sahaja berbual dengan Chin Peng menerusi telefon, dan bekas setiausaha agung PKM itu memberitahunya "saya dalam keadaan sihat."

"Saya tidak tahu mengapa khabar angin ini disebarkan. Beliau memang berada di Bangkok tetapi yang pasti, bukan berada di hospital seperti yang dilaporkan," kata Chan.

"Khabar angin mengenai kesihatan atau dakwaan bahawa doktor meminta ahli keluarga melawatnya adalah tidak benar." (IH)

No comments:

Post a Comment