Monday, July 29, 2013

Rakyat Mesir dibunuh, apa pendirian Malaysia

Dewan Pemuda PAS Malaysia mengutuk kekerasan dan pembunuhan rakyat Mesir yang berhimpun secara aman menyatakan sokongan kepada presiden sah yang digulingkan Dr. Mohamad Morsi.

Sehingga kenyataan ini dibuat, kata ketuanya, Nasrudin Hassan lebih 150 penyokong telah terbunuh menjadi mangsa tembakan curi dan tikaman manakala ratusan telah cedera akibat tindakan zalim tentera, polis dan militia Tamarod.

“Tragedi berdarah ini dicetuskan sebagai provokasi kepada pendukung gerakan Islam untuk mengambil tindak balas bersenjata.

“Inilah perancangan jahat AS dan Zionis yang bersekongkol dengan diktator-diktator Arab, bermain wayang di belakang rejim haram Mesir untuk mencetuskan perang saudara seterusnya dijadikan alasan untuk pihak tentera kekal berkuasa,” ujarnya.

Katanya, rakyat Mesir yang menyokong kudeta ini sedang diperdaya melalui strategi geopolitik licik dengan memainkan sentimen ketakutan mereka terhadap Islam.

Beliau berkata, di kala rejim beralasan kudeta mereka bertujuan untuk memelihara revolusi Arab Spring, hakikatnya mereka sedang merungkai langkah demokrasi yang sudah dicapai bagi memenuhi dasar pecah dan perintah musuh-musuh Islam ke atas dunia Arab.

Katanya, dengan implikasi besar yang berpotensi memecahbelahkan umat Islam, sikap membisu kerajaan Malaysia di dalam isu Mesir dan permasalahan rantau Arab amat mendukacitakan.

“Malaysia kononnya ditabal pemerintah sebagai Negara Islam tetapi parlimennya enggan membahaskan isu Mesir,” ujarnya yang juga Ahli parlimen Temerloh.

Menteri Luar pula, ujarnya tidak menunjukkan sebarang inisiatif untuk terlibat mencari konsensus berkaitan konflik di Mesir sedangkan ianya merupakan permasalahan Umat Islam yang seharusnya menjadi tonggak polisi luar sebuah negara Islam.

Beliau menambah, dengan dasar luar yang tidak berdaya menanggapi kepentingan ummah, menunggu Perdana Menteri Datuk Seri Najib sekurang-kurangnya menunjukkan keprihatinan membela nasib umat Islam Mesir yang sedang ditindas ibarat pungguk menunggu bulan.

Sehubungan itu, tegasnya DPPM menggesa kerajaan segera menyatakan pendirian mengutuk pembunuhan rakyat Mesir oleh rejim tentera.

Di samping itu, tamb ah beliau Kementerian Luar perlu mengambil inisiatif untuk menjana konsensus di kalangan negara Umat Islam bagi mencari penyelesaian politik secara aman kepada konflik di Mesir dan rantau Arab.

“Ya Allah, Kau menangkanlah Islam dan golongan muslimin di Mesir,” ujarnya.

No comments:

Post a Comment