Sunday, January 9, 2011

Buang Bayi – Kes Mengerikan Yang Gagal Ditangani Oleh UMNO/BN/APCO

Tahun 2011 baru seminggu membuka tirainya tetapi dalam tempoh itu tujuh kes buang bayi dilaporkan.
Angka itu perlu diberi perhatian serius dan bimbang dengan gejala yang berterusan itu, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata kerajaan akan memperhebatkan kempen kesedaran dalam usaha menyekat gejala itu daripada berlarutan.
“Kerajaan komited terhadap usaha membanteras perbuatan membuang bayi yang kini menuntut tindakan segera,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan kempen ‘Kami Prihatin’ di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di sini hari ini.
Kempen itu adalah untuk mencetuskan rasa keinsafan dan menebalkan kembali nilai kemanusiaan di kalangan masyarakat dalam usaha menangani kes penderaan kanak-kanak dan buang bayi.
Shahrizat berkata kementerian akan terus mendekati golongan remaja hingga ke peringkat akar umbi selain mempergiatkan kerjasama dengan badan bukan kerajaan dalam menjalankan kempen kesedaran mendidik masyarakat.
Beliau berkata media massa dan badan-badan agama juga perlu terus memainkan peranan yang lebih kritikal bagi membendung gejala itu.
- Bernama
Badan-badan agama dah bagi banyak cadangan.. Kalau kerajaan sendiri yang mempunyai kemampuan yang besar, dari segi kuasa. logistik, kakitangan dsb., gagal dalam menangani masaalah ini seperti juga masaalah dadah, rasuah, sudah tentu ada sesuatu yang tidak kena. Mungkin perancangan dan dasar-dasarnya yang tidak betul, atau mungkin kerajaan tidak menutup pintu-pintu kepada kes ini malah membuka pintu yang seluas-luasnya kepada kes pembuangan bayi, dadah, rasuah dsb.,ini. Kalau dah diberi amanah pun masih menipu rakyat, masih berleluasa rasuahnya, masih melakukan fitnah kepada rakyat, ini menunjukkan pendekatan para pembuat dasar dan menteri BN adalah jauh menyeleweng.
Nasihat dari badan-badan agama dan orang-orang yang ikhlas di anggap sepi dan ditertawakan saja, malah nasihat yang diterima adalah dari APCO. Apatah lagi perintah dari Allah itu sendiri dibangkang dan anggap sebagai tidak memawa kepada kemajuan,,, Allah mencabar kamu untuk menyelesaikan masaalah-masaalah tersebut, ternyata kamu tidak dapat menyelesaikannya sesudah diberi tempoh yang agak panjang memegang amanah dalam memerintah negara.
Shahrizat, kembalilah kepada ajaran Allah,,,

No comments:

Post a Comment