Sunday, January 9, 2011

Kavyan bantah bakar Interlok, bertentangan budaya India

SHAH ALAM: Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan), sebuah pertubuhan sastera yang ahlinya terdiri keturunan India, membantah cadangan membakar mana-mana sastera termasuk novel Interlok edisi murid karya Sasterawan Negara, Datuk Abdullah Hussain.
“Kayvan tidak bersetuju, tidak menyokong dan tidak akan terlibat dalam pembakaran mana-mana buku sastera, termasuk novel Interlok edisi murid yang menimbulkan kontroversi kerana dikatakan menyentuh sensitiviti kaum India di negara ini.
“Dalam budaya India, perbuatan membakar buku dan bahan bacaan dianggap menghina ilmu,” kata Presidennya, Uthaya Sankar SB dalam satu kenyataan media yang membidas sekeras-kerasnya tindakan membakar novel dan gambar Abdullah.
Novel itu diterbitkan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dalam edisi murid dan dijadikan teks Komponen Sastera dalam Pembelajaran Bahasa Malaysia (Komsas) bagi pelajar tingkatan lima di Selangor, Kuala Lumpur, Putrajaya dan Negeri Sembilan bermula tahun ini.
Bahagian tertentu novel itu dikatakan menyentuh sensitiviti kaum India dan mengandungi maklumat salah berkaitan sistem kasta dan kepercayaan agama masyarakat India hingga mencetus kontroversi.
Baru-baru ini, sebuah gabungan badan bukan kerajaan (NGO) masyarakat India mengancam untuk membakar novel Interlok jika novel itu tidak ditarik balik darim menjadi sebahagian teks sastera SPM.

Pada sesi dialog anjuran Persatuan Penulis Nasional (Pena) 8 Januari lalu, penulis veteran, Dr Ilias Zaidi menyatakan, ada ‘tangan tangan halus’ yang dengki terhadap kejayaan Abdullah apabila novelnya dijadikan teks Komsas.
Ilias menganggap mereka yang menentang pemilihan novel itu sengaja ‘memancung’ sumber rezeki Abdullah manakala seorang lagi panel mempersoal patriotisme kumpulan yang tidak senang dengan novel itu.
Uthaya berkata, novel Interlok masih boleh dijadikan teks Komsas jika edisi murid itu dimurnikan dengan membuang kandungan sensitif, bersifat menghina dan salah fakta.
“Panel yang terlibat dalam pemilihan teks itu wajar merujuk kepada pakar budaya kaum India untuk memurnikan novel Interlok sebelum dicetak semula untuk kegunaan pelajar,” katanya.
Uthaya berkata, Kavyan juga sedia memberi taklimat berkaitan budaya kaum India kepada Kementerian Pelajaran, penerbit, persatuan penulis dan badan bukan kerajaan (NGO) yang kurang faham punca masyarakat India kecewa dengan paparan tertentu novel itu.
Katanya, Kavyan juga kecewa dengan kenyataan pihak tertentu yang menganggap bantahan kaum India terhadap novel berkenaan disebabkan rasa dengki dan cemburu terhadap kejayaan Abdullah.

No comments:

Post a Comment