Friday, November 9, 2012

Larang sidang media: NGO dakwa ada kaitan Scorpene

Harakahdaily, 09 Nov 2012
KUALA LUMPUR: Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) berpendapat, larangan kepada bukan ahli parlimen mengadakan sidang akhbar di sudut sidang media parlimen berkemungkinan ada kaitan dengan kes Scorpene.

Penyelaras SAMM Johor, Ahmad Anwar Asyraf berkata, beliau tidak menolak kemungkinan arahan terbaru itu sebgai cubaan menghalang pihak tertentu yang akan hadir ke parlimen bagi mendedahkan isu kapal selam itu.

Difahamkan katanya, peguam dari Perancis akan hadir ke parlimen bagi mengadakan sidang media dalam masa terdekat.

"Atau adakah ini merupakan cubaan menghalang kehadiran dan sidang media Peguam Perancis yang bakal hadir ke Parlimen bagi mendedahkan sisi gelap pembelian kapal selam Scorpene," soal Ahmad Anwar.

Jika benar katanya, ianya adalah satu lagi cara untuk menyelamatkan pemimpin-pemimpin  daripada terus dibongkar segala jenis kecurangan yang selama ini ingin disorok.

Menurut beliau lagi, parlimen Malaysia adalah satu-satunya institusi tertinggi demokrasi berperlembagaan di mana wakil-wakil yang telah dipilih oleh rakyat melalui proses demokrasi pilihanraya berbahas dan meluluskan rang undang-undang demi kemaslahatan rakyat.

"Sekiranya rakyat ataupun pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan yang mewakili masyarakat sivil tidak lagi dibenarkan hadir membuat sidang media bersama wakil-wakil rakyat di Parlimen, ia merupakan satu tragedi besar kepada lanskap demokrasi negara," tambahnya.

Beliau juga berpendapat, parlimen adalah milik rakyat dan bukannya eksklusif kepada beberapa kerat Ahli-ahli Parlimen.

Dalam pada itu beliau berkata, SAMM tidak menolak sekiranya arahan diberikan bagi kemudahan rakan-rakan pengamal media malah menyokong sama sekali sekiranya penggiliran dan had masa sidang media dikenakan, sidang media tidak diadakan semasa waktu rehat, sidang media yang ingin diadakan mesti diiringi Ahli Parlimen.

Namun tegasnya, bukan arahan yang tidak membenarkan selain Ahli Parlimen untuk membuat sidang media di Parlimen.

"SAMM turut melihat bahawa sidang media yang diadakan di Parlimen mempunyai nilai berita atau "news value" yang tinggi berbanding sidang media di lokasi lain," katanya.

No comments:

Post a Comment