Friday, November 9, 2012

Melayu ASWJ PAS vs Melayu ASWJ UMNO


"ASWJ umumnya terdiri dari empat mazhab.Ada yang bersetuju masukkan syiah zaidiyah,hasil dari perbahasan ulama.Rata2 disebelah sini yakni Malaysia-Indonesia majoriti memilih mazhab syafi'e.India-Pakistan_Afghanistan dan sekawasan memilih mazhab hanafi.Dan disebelah Timor Tengah kebanyakannya bermazhab maliki.

Mazhab Syafi'e adalah mazhab yang paling dekat kepada syiah,dan paling cinta kepada al-Hussein.Berikut adalah serangkai syair imam Syafi'e untuk membuktikan perkara diatas:

"Jika saya akan dituduh orang Syiah kerana saya mencintai keluarga Muhammad,maka saksikanlah oleh seluruh manusia dan jin bahwa saya ini adalah penganut Syiah"

Manakala lain2 mazhab dalam ASWJ cenderong kepada pemujaan dua sheikh iaitu Abu Bakar dan Umar al-Khattab disamping menghormati keluarga Muhammad.Orang yang bertanggongjawab membawa kearah ini adalah khalifah Umar ibnul Aziz.Dialah yang membariskan empat khalifah Abu Bakar,Umar,Othman dan Ali dalam kumpulan yang digelari khalifah ar-rasyidin.Sebelumnya semua khalifah umaiyah hanya mengiktiraf Abu Bakar,Umar dan Othman saja.Ali akan dicerca diatas mimbar masjid setiap hari Jumaat dalam khutbah.

Pernah diriwayatkan bahawa khalifah Umar ibnul Aziz ini memerhati bapanya bila berkhutbah mencerca Ali.Katanya."Kenapa aku lihat bila engkau mencerca Ali,engkau kelihatan resah dan tidak tenang"Jawab bapanya,"Kalau orang syam kenal siapa sebenarnya Ali bin Abi Thalib ini,mereka akan lari dari kita menyebelahi turunan Ali". Jadi isu cercaan terhadap Ali ini adalah isu politik.
DiMalaysia keseluruhannya adalah bermazhab ASWJ fahaman syafi'e.Ada lah sedikit yang menganut syiah sejak dari bermulanya revolusi Iran.Sesungguh revolusi Iran merupakan satu kejutan besar terhadap dunia umumnya dan terhadap pengaruh ugama mazhab syiah khususnya.Kebetulan Iran menganut mazhab syi'ah imam dua belas.Revolusi Iran ini terutamanya mengejutkan dunia Arab yang rata2nya mazhab ASWJ.Ianya seolah2 memaparkan kelesuan ulama2 besar ASWJ yang gagal membawa perubahan terhadap negara2 mereka terutama dalam menghadapi pemimpin2 mereka yang bersifat diktator dan menjadi boneka kuasa2 besar dunia ketika itu iaitu Amerika dan Soviet Russia.Iran melalui gerakan ulama syiah berhasil menjatuhkan boneka terkuat Amerika iaitu Shah.Ini memalukan ulama2 ASWJ.Dunia mula kenal sejak dari itu akan mazhab syiah.Sebelumnya tidak ramai yang tahu akan ujudnya mazhab ini.Malah hingga hari ini ada-terutama golongan muda-yang tidak tahu menahu akan mazhab syiah ini.
Maka mulalah negara2 Arab berikhtiar bagaimana untuk menyekat pengaruh revolusi Iran ini dari menyerap kedalam negara2 mereka. Umum tahu ramai bermazhab syiah di beberapa negara Arab terutamanya Iraq,Bahrain,Syria,Lebanon,Yemen malah di Arab Saudi sendiri.Langkah pertama ialah menyokong Saddam Hussein dalam tindakannya menyerang Iran dan Saddam Hussein,walaupun merupakan musuh barat dan Amerika,tapi dalam hal ini turut membekal senjata kepada Iraq dalam usahanya memerangi Iran.
DiMalaysia,orang2 melayu biasanya kelihatan menyokong Iraq,kerana Iraq itu Arab.Dan Arab itu islam-mereka tidak menyedari yang ramai arab berugama kristian terutamanya arab Lebanon dan sedikit arab Iraq dan Mesir-manakala Iran itu parsi bermazhab syiah-dan mereka didakyahkan syiah itu kafir bukan islam.Maka bangkitlah isu2 tentang kahwin mut'ah,quran syiah dan sebagainya.
Tapi bagi orang melayu yang berpengetahuan tentang islam apa lagi yang major dalam sejarah islam-rata2 ulama2 dalam PAS dan ahli2 PAS yg berpelajaran bertindak lebih matang.Bagi mereka adalah keterlaluan untuk mengkafirkan syiah.Kerana kalau benar syiah itu kafir bagaimana pula Arab Saudi boleh membenarkan mereka pergi Mekah mengerjakan haji.
Manakala orang2 melayu dalam UMNO biasanya tidak berpelajaran ugama dan mereka ini buta tentang mazhab2 ini.Dan mereka bergantung kepada pendapat pemimpin2 mereka saja.Contoh yang paling ketara ialah tidak boleh berpolitik dalam masjid.Ini dipegang cukup kuat oleh ahli2nya dikampong2.Yang faham tentang perkara ini adalah golongan2 ulama dalam UMNO-tapi mereka mendiamkan diri demi menjaga politik mereka.
Maka hari ini,ujud pendokong2 UMNO yang akan pergunakan syiah untuk mengacau PAS.Antara mereka cukup dangkal dalam sejarah syiah ini.Mereka inilah yang mati2 mengkafirkan syiah.Menuduh syiah mazhab yang pengasasnya seorang yahudi Abdullah ibnu Saba'.Mereka tidak mengenali beberapa cabang dalam syiah seperti Zaidiyah, Imamiyah, Ismailiyah, Kaisanyyah, Sabaiyah, Druze ,syiah ghulat dan sebagainya.Mereka hanya main pukul rata syiah itu kafir. Malah ada diantara mereka yang mengatakan al-Hussein itu gila kuasa kerana menentang Yazib bin Muawiyah tanpa mengetahui latar belakang sejarah perlantikan khalifah dalam islam.

Sampai2 ada yang dalam salawat tidak mahu menyebut kalimah "wa 'ala alihi'(keatas keluarganya-maksud kesejahteraan keatas keluarga Muhammad). Ini menunjukkan betapa jahilnya puak2 ini.

No comments:

Post a Comment