Friday, November 9, 2012

MP mohon larangan sidang media dilonggar

Muhammad Faizal, 09 Nov 2012
KUALA LUMPUR: Wakil-wakil ahli parlimen Pakatan Rakyat kurang bersetuju dengan larangan terbaru yang tidak membenarkan sudut sidang media parlimen digunakan oleh bukan ahli parlimen termasuk Badan Bukan Kerajaan NGO.

Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar berkata, larangan yang dilaksanakan itu perlu ada kelonggaran khususnya kepada pembantu atau pegawai ahli parlimen untuk bersama-sama pada sidang media yang diadakan.

"Saya mengharapkan kelonggaran perlu ada kepada pegawai Ahli Parlimen mengadakan sidang media bersama Ahli Parlimen.

"Bagi saya tidak ada kesalahan untuk pegawai-pegawai bersama Ahli Parlimen dalam sidang media tersebut kerana mereka juga turut mempunyai maklumat dalam isu yang dibangkitkan," jelas beliau.

Ahli Parlimen Batu, Tian Chua pula berpendapat larangan yang dikeluarkan ini tidak wajar.

Katanya lagi, NGO khususnya sememangnya tidak dapat memasuki dewan rakyat untuk mengutarakan apa-apa isu tetapi sebolehnya dibenarkan untuk membuat sidang media di sudut sidang media perlimen tersebut.

"Mereka (NGO) tidak dapat memasuk dewan untuk berhujah menyampaikan apa jua isu yang dibangkitkan setempat.

"Jadi dengan cara mereka mengadakan sidang media di Parlimen bersama-sama Ahli Parlimen perkara ini dapat diketengahkan dan sebagai Ahli Parlimen, input-input yang terperinci itu akan digunakan sewantu berbahas," jelasnya.

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Bandar Kuching, Chong Chieng Jen juga meminta agar diberikan kelonggaran pada larangan yang dikeluarkan itu.

"Pengadu atau orang yang diiringi Ahli Parlimen bagi saya tidak menimbulkan kesalahan apa-apa apabila turut sama mengadakan sidang media.

"Sekatan tersebut tidak begitu sesuai dan pengadu hadir bersama ahli parlimen untuk menyatakan masalah yang mereka hadapi dan jika tidak diberikan kebenaran bagaimana media ingin mendapatkan maklumat lengkap dan tepat permasalahan yang mereka hadapi," jelasnya.

Beliau memberitahu, media mempunyai pilihan sama ada untuk menyiarkan atau tidak kenyataan yang dinyatakan oleh individu mahupun NGO.

Katanya lagi Parlimen ini merupakan Dewan Rakyat dan ia menjadi milik rakyat untuk memyampai permasalah mereka, sekatan yang dilaksanakan ini perlu diberi kelonggaran.

No comments:

Post a Comment