Thursday, November 28, 2013

Hidup Putera, Musnah Bumi!

Bumi-Putera. Putera dihadapan, bumi dibelakang. yang kaya dan kuat dan gemilang lagi terbilang ialah putera2 bangsawan, putera pemimpin atasan, putera Melayu terpilih. Putera pemimpin UMNO dan yang bersekongkol dengan mereka. Golongan bumi ketinggalan dibelakang dipaksa menerima keadaan mereka sedmikian sebagai ketentuan. 

Kalau UMNO sudah hebat menjalankan dasar diskriminasii positif nya, mengapa kedudukuan ekonomi orang Melayu masih ketinggalan? Bumiputera Sabah dan Sarawak masih yang tercorot. Sabah dan Sarawak negeri yang termiskin sedangkan negeri2 ini kaya dengan sumber pertumbuhan ekonomi dan rakyat nya sudah ramai yang cerdik?Dasar UMNO yang memiskinkan mereka.

UMNO mengaplikasi kuasa nya keatas rentak ekonomi mulai 1970. 43 tahun selepas nya, kita , terutama UMNO menjerit sana dan sini Melayu ketinggalan dibelakang? Kenapa jadi begini sedangkan pengendali dan pengemudi dasar2 nya ialah UMNO sendiri? 
95% peratus pegawai kerajaan adalah Melayu- KSU2 nya hampir semua Melayu, ketua polis daerah dan negeri hampir semua Melayu. Setiausaha2 kerajaan negeri tidak ada yang bukan Melayu. MB2 nya kecuali Pulau Pinang adalah Melayu dan Bumiputera. Raja2 nya tentulah 100% Melayu jati kecuali satu dua nanti yang akan jadi raja tidak 100% Melayu. Hampir semua lapisan pimpinan dan pembuat keputusan adalah Melayu tapi pendapatan Melayu setakat ini secara purata ialah 4457 sebulan? Cina RM6366, India RM5233 dan Bumiputera lain RM 3843.

Apa hal begini?

UMNO menerangkan jurang begini sebab Cina dan India ambil kekayaan orang Melayu. INi kerja UMNO- menyembunyikan tangan kotor mereka dengan melaga lagakan rakyat Malaysia. Cina dan India boleh ambil kekayaan Melayu hanya jika Melayu UMNO yang bersekongkol dan membenarkan nya. jika tidak, golongan ini menjadi kaya berkat usaha mereka sendiri. Melayakkan diri mereka mendapat ganjaran yang lebih melalui memiliki kepakaran, kebolehan dan rajin berkerja. Sebahagian mereka menjadi super kaya kerana UMNO membenarkan mereka jadi demikian.

Bagaimana UMNO benarkan? Melalui melaksanakan dasar2 ekonomi yang menguntungkan golongan 5% . 5% keseluruhan yang menguasai 49-50% kekayaan negara. Dan segelintir Melayu jadi superkaya kerana UMNO membenarkan mereka jadi demikian bahkan UMNO menumpang bersama mereka mengayakan diri.

Kita jemu mendengar pemimpin UMNO menjustifikasikan pemberian lesen, monopoli, kontrak jangka panjang, keistimewaan2 ekonomi kepada segelintir Melayu yang terpilih atas nama pemerkasaan ekonomi Bumiputera. UMNO melindungi pencurian, pemonopolian, ketidakcekapan atas nama mengayakan orang Melayu. Setelah mendidik orang Melayu, kenapa mesti UMNO yang menjadi orang tengah mengayakan orang Melayu bagi pihak orang Melayu? Mengapa tidak meletakkan sumber pengkayaan dan sumber penjana pendapatan tinggi dalam tangan orang Melayu yang layak secara lansung dan direct? Kenapa mesti diorang-tengahkan terutama melalui UMNO?
Yang kaya ialah orang tengah tersebut- individu maupun insitutusi yang diperkayakan bukan Melayu teramai.

Dasar yang pemimpin UMNO jalankan sejak tahun 1970 menghasilkan jurang pendapatan yang ketara. Kumpulan 20% Melayu teratas menguasai 52% pendapatan manakala 40% Melayu terbawah berkongsi 12% pendapatan. Dan dalam kumpulan 20% Melayu teratas tersebut, 80% pendapatan dikuasai oleh 5% Melayu terpilih sahaja- yakni golongan yang diberi konsesi, monopoli, lessen ekslusif, kontrak, dan seumpamanya. Ertinya, 5% Melayu tertaas menguasai 80% pendapatan 52% itu atau 5% Melayu tertaas menguasai 42% pendapatan Melayu.

Kenapa jurang ini semenjak tahun 1970 tetap demikian juga? Kalau kita salahkan system ekonomi pasaran bebas, bagaimana kita menerangkan yang 5% Melayu tetap menguasai 42% kekayaan Melayu? Mereka menguasai tahap kekayaan tersebut walaupun system ekonomi pasaran tidak baik seperti yang didakwa oleh UMNO.

Jawapan nya ialah dasar2 yang UMNO laksanakan ialah dasar golongan 5% oleh 5% dan untuk yang 5%. Itu yang menerangkan kenapa walaupun meluas kemajuan dan kebaikan dilaksnakan, yang golongan 5% ini tetap memonopoli kekayaan Melayu. Dan bila di sanggah, UMNO akan melindungi golongan 5% ini kerana, mereka mewakili orang Melayu.Hidup Melayu!

SAKMONGKOL AK47

http://sakmongkol.blogspot.com 

No comments:

Post a Comment