Sebenarnya tempoh kepemimpinan PAS yang baru dilantik hujung minggu lalu tidaklah begitu lama. Difahamkan muktamar tahun depan mungkin akan dianjakkan lebih awal, iaitu sekitar pertengahan tahun, seperti lazimnya dahulu.
Muktamar 2013 terpaksa ditangguh bagi memberi laluan kepada PRU13, Mei lalu. Ini bermakna, sesi 2013/15 tidak sampai dua tahun, lebih kurang 18 bulan sahaja. PAS memilih pemimpinnya setiap dua tahun sekali, berbeda dengan Umno, tiga tahun.
Namun, secara praktiknya, penggal majlis tertinggi Umno mendekati lima tahun, apabila proses pemilihan sering ditangguh - perlembagaan parti membenarkan maksimum 18 bulan - sebagai persiapan menghadapi pilihan raya umum.
Justeru, kepemimpinan Umno yang terpilih merupakan barisan yang bakal mengetuai parti berdepan PRU. Misalnya, pasukan yang menang baru-baru ini, iaitu gandingan lama, kecuali Ketua Puteri, dijangka mengemudi jentera kempen Umno untuk PRU14 nanti.
Bukanlah disebabkan banyak cacat-celanya tempoh dua tahun itu, tetapi dari satu segi ada pihak melihat ia agak singkat dan mungkin meletihkan jika terpaksa menghadapi proses pemilihan yang nampak tegang, seperti baru-baru ini.
(Keupayaan PAS menyerap impak negatif pertandingan jawatan tertinggi, khususnya posisi Timbalan Presiden, sejak 2003 sehingga 2013, boleh dibanggakan, tetapi ia tidak harus dipandang mudah kerana perselisihan dalaman sebuah parti berdasarkan ideologi, seperti PAS, jika tidak duruskan dengan baik, dikhuatiri membarah dengan cepat. Bermula dengan salah tanggapan, ia merebak menjadi keyakinan palsu yang disebarluaskan dalam program rasmi parti, yang kemudiannya menimbulkan salahfaham yang boleh membahagikan jemaah).
Positifnya, ia mendorong amanah dilaksanakan sebaik mungkin dalam masa terbatas, dengan pengurusan masa yang sistematik. Sekiranya saf kepimpinan perlu ditukar, disebabkan kegagalan atau kelemahan memikul tanggungjawab, maka ahli-ahli parti tidak perlu menunggu waktu lebih lama untuk melakukan pembetulan.
Dari sisi lain, segala penegasan dalam ucapan dasar Presiden PAS, apatah lagi berkaitan "Sepuluh Arahan" khusus kepada dewan-dewan, lajnah, badan perhubungan negeri, kawasan dan cawangan, juga ahli-ahli parti yang dipertanggungjawabkan sebagai Adun, Ahli Parlimen, Ahli Majlis, anggota lembaga pengarah GLC, ketua kampung, perlu diperincikan untuk diterjemahkan secara praktik dalam waktu terdekat.
Ini bermakna majlis munaqashah ucapan dasar Presiden di setiap negeri harus diadakan secepat mungkin. Meskipun PRU14 mungkin berlangsung dalam tempoh empat tahun lagi - yang dianggap masih jauh - aktivis dan penggerak parti tidak boleh memandang mudah, malah ia harus dimanfaatkan untuk melakukan "eksperimen baru".
Apa pun, soal pengukuhan dan pemantapan parti adalah prioriti yang tidak boleh dikompromi.
Secara peribadi, saya tertarik dengan penekanan Tuan Guru Abdul Hadi Awang terhadap usaha menangani cabaran psikologi politik orang Melayu di luar bandar dan pengundi atas pagar.
"Sikap kebergantungan kepada parti pemerintah, pegangan agama yang rapuh, tahap pendidikan dan ekonomi yang lemah, maklumat yang tidak sampai - semuanya memerlukan satu kerangka strategi yang khusus dari PAS," ujar Ustaz Abdul Hadi.
Beliau menarik perhatian para perwakilan muktamar dengan tanggapan songsang segelintir pengundi Melayu, antaranya kegagalan membezakan antara parti pemerintah dan sebuah kerajaan. Sehingga beranggapan Umno ialah kerajaan dan kerajaan ialah Umno, seterusnya menimbulkan ketakutan terutama kepada pegawai kerajaan dan keluarga mereka.
"Maka kita perlu merancang secara komprehensif dan tepat bagi membentuk tindakan dan gerakerja yang sesuai secara sistematik dalam mengubah psiko-politik orang Melayu," tegas Presiden PAS itu.
Tentunya ramai tertunggu-tunggu bentuk gerakerja khusus PAS berdepan cabaran sulit ini, apatah lagi menyedari sebahagian pengundi Melayu masih mudah dicuit sentimen perkauman, senjata utama Umno saat ini.
(Dan saya bagai tidak sabar menunggu hasil rumusan post-mortem PRU13, terutama membabitkan kekalahan PAS di Kedah. Jika Jelapang Padi itu kekal bersama Pakatan, saya yakin tidaklah heboh sangat isu kemerosotan undi PAS di kalangan pengundi Melayu, apatah lagi terdapat peningkatan memberangsangkan di Terengganu dan Selangor).
Kematangan politik pengundi Melayu - termasuk di bandar-bandar besar dan tergolong dalam kelas menengah - perlu ditingkatkan, sehingga mereka tidak lagi dapat dikelirukan oleh propaganda murahan, atas nama bangsa dan agama.
"Tugas PAS berat untuk memecahkan dominasi khurafat ini, bukan mudah. Jangan kata hanya orang kampung, malah di Shah Alam sendiri, tempat elit Melayu," kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu dalam wawancara khas bersama Harakah, 25 November lalu.
Dan beliau mencadangkan agar pimpinan PAS dan KeADILan turut sama membincangkan cabaran besar itu: "Pemimpin Pakatan Rakyat perlu ada retreat. Duduk, sidang dua tiga hari, dan bincang secara serius bagaimana hendak menguatkan Pakatan Rakyat."
Menurut Mohamad, sesi permukiman Pakatan ini tidak harus tertumpu di peringkat pusat. Selain mengukuhkan Majlis Presiden, ia juga mesti diperkemaskan di peringkat negeri. "Kita perlu bertemu dan berbincang selalu. Saya diberitahu, di negeri tertentu, misalnya Pulau Pinang, sudah lama tidak diadakan mesyuarat Pakatan. Ahli PAS, KeADILan dan DAP mesti belajar banyak bertemu dan bermesyuarat. Kalau kita berlawan dengan cara membuat sidang akhbar akhirnya yang untung Umno-BN," jelas Mohamad.
Dalam ucapan tahniah kepada rakan-rakan pemimpin PAS sempena muktamar, Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang turut menekankan: "Perkara terpenting bagi Pakatan kini ialah untuk membentuk majlis strategik peringkat tertinggi untuk menyusun rancangan merampas kerajaan pusat dan menawan Putrajaya dalam pilihan raya akan datang, selain mencatat keputusan terbaik untuk Pakatan di setiap negeri."
II
Ketika diwawancara petang Isnin lalu, Mohamad Sabu menceritakan dia terkejut apabila sepinggan nasi kosong di sebuah restoran nasi kandar, dekat Subang Jaya, berharga RM2.00.
"Tuan Haji baru tahu ke? Dah lama orang ramai merungut perihal mahalnya makanan dan barangan keperluan asas," saya cuba mengusiknya.
"Kami makan tujuh orang. Hanya lauk ikan, ayam berkongsi dan air kosong. Tapi bila dikira semuanya lebih RM14 seorang. Sekarang makan tengahari secara purata sudah cecah RM10," ceritanya lagi.
Segera saya teringat, sebaik selesai mengikuti sidang penggulungan muktamar, Ahad lalu, saya bersama rakan singgah di sebuah restoran, di Damansara. Hanya nasi separuh, sayur, sepotong ikan kari dan air suam. Harganya RM7.50. "Kira murahlah tu," bisik hati saya membandingkan dengan kisah Mohamad Sabu.
Balik ke rumah, saya mencicip taufufa yang dibeli isteri di sebuah pasar tani, Ampang. "Tadi bagi RM5, ingatkan penjual pulangkan RM3 untuk dua pek, rupanya satu sudah RM2, memanglah bekas nampak besar sikit, tapi isinya hampir sama saja," isteri saya merungut.
"Mihun bungkus untuk sarapan, kalau dulu dapat juga RM1 atau RM1.50, sekarang paling murah RM2, itu pun kosong saja, " tambahnya.
Dia kemudian bercerita panjang tentang harga ikan yang mahal. "Sekarang kalau nampak ikan sardin sekilo RM9, terus beli aja, kira murahlah tu, dah takada sekilo RM5 macam dulu, ikan kembong tak jatuh dari RM13," tambahnya.
Bagaimanapun, isteri saya yang agak kerap masak nasi Arab dalam jumlah hidangan yang besar mengakui: "Kesian orang berniaga, bahan-bahan mentah pun dah mahal. Itu belum dikira kos untuk menghasilkan juadah yang betul-betul sihat." Dia ketawa kecil apabila menyambung: "Telur dadar dalam nasi lemak bungkus jadi makin tipis, sebiji telur entah dibelah berapa."
Dia terkenangkan harga ikan dan bahan mentah makanan laut segar yang murah di Sandakan, semasa kami menziarahi keluarga bekas tahanan ISA di sana. Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah, Hamzah Abdullah dan peguam muda berbakat, Haris Alimudin banyak membantu kami packing beku sebelum terbang bersama AirAsia.
Ya, kenaikan kos barangan dapur cukup membebankan. Isu ini tidak boleh dipandang remeh, 'kan?
III
Saya tertarik dengan analisis Tong Kooi Ong dalam akhbar mingguan The Edge, 25 November lalu, yang membandingkan bajet Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dengan kerajaan Selangor, ekoran cadangan DBKL menaikkan cukai taksiran hartanah sebanyak 100% hingga 250%.
Saya suka dengan fakta perbandingan yang dikemukakan penulis, antaranya: "Bajet Selangor ditujukan untuk menangani penduduk yang jumlahnya 3.2 kali lebih besar daripada penduduk Kuala Lumpur, dan perkhidmatannya menjangkaui daerah yang 33 kali lebih luas daripada ibu kota.
"DBKL dijangka memperoleh pendapatan RM1.69 bilion, lebih kurang sama dengan Selangor, RM1.63 bilion. Tetapi DBKL ingin membelanjakan RM2.19 bilion sebagai perbelanjaan keseluruhan, 34% lebih banyak daripada Selangor yang membelanjakan hanya RM1.63 bilion. Ia membelanjakan RM1.406 bilion untuk perbelanjaan operasi, 41% lebih banyak daripada Selangor yang membelanjakan RM996.68 juta. Emolumen dan perbelanjaan lebih masa mencecah RM442.1 juta bagi DBKL, 19% lebih banyak daripada Selangor yang membelanjakan RM370.5 juta.
"Mengenai asas perkapita, DBKL membelanjakan RM907 bagi perbelanjaan operasi bagi setiap penduduk, empat kali lebih banyak daripada Selangor yang membelanjakan RM201. Bagi perbelanjaan operasi untuk setiap kediaman, DBKL membelanjakan RM3,348, hampir lima kali lebih banyak daripada Selangor yang membelanjakan RM738.
"Melihat kepada perbelanjaan operasi mengikut keluasan, Selangor membelanjakan RM122,986 bagi satu kilometer persegi berbanding DBKL RM5.79 juta. Dari sudut perbelanjaan pembangunan, Selangor membelanjakan RM633 juta berbanding DBKL RM782.6 juta. Selangor mempunyai bajet yang berimbang, malah dana dalam kantungnya meningkat daripada RM400 juta dalam 2008 kepada RM2.7 bilion.
"Adalah jelas berdasarkan statistik di atas, DBKL kurang cekap berbanding Selangor. Daripada meminta lebih banyak wang, DBKL sepatutnya mencari jalan untuk meningkatkan kecekapannya, mengurangkan kos dan permbaziran. Dan ia juga perlu bersikap telus dan bertanggungjawab dalam menunjukkan bagaimanakah wang kita dibelanjakan."
*Terjemahan tulisan berkenaan akan disiarkan sepenuhnya dalam Harakah akan datang.
Muktamar 2013 terpaksa ditangguh bagi memberi laluan kepada PRU13, Mei lalu. Ini bermakna, sesi 2013/15 tidak sampai dua tahun, lebih kurang 18 bulan sahaja. PAS memilih pemimpinnya setiap dua tahun sekali, berbeda dengan Umno, tiga tahun.
Namun, secara praktiknya, penggal majlis tertinggi Umno mendekati lima tahun, apabila proses pemilihan sering ditangguh - perlembagaan parti membenarkan maksimum 18 bulan - sebagai persiapan menghadapi pilihan raya umum.
Justeru, kepemimpinan Umno yang terpilih merupakan barisan yang bakal mengetuai parti berdepan PRU. Misalnya, pasukan yang menang baru-baru ini, iaitu gandingan lama, kecuali Ketua Puteri, dijangka mengemudi jentera kempen Umno untuk PRU14 nanti.
Bukanlah disebabkan banyak cacat-celanya tempoh dua tahun itu, tetapi dari satu segi ada pihak melihat ia agak singkat dan mungkin meletihkan jika terpaksa menghadapi proses pemilihan yang nampak tegang, seperti baru-baru ini.
(Keupayaan PAS menyerap impak negatif pertandingan jawatan tertinggi, khususnya posisi Timbalan Presiden, sejak 2003 sehingga 2013, boleh dibanggakan, tetapi ia tidak harus dipandang mudah kerana perselisihan dalaman sebuah parti berdasarkan ideologi, seperti PAS, jika tidak duruskan dengan baik, dikhuatiri membarah dengan cepat. Bermula dengan salah tanggapan, ia merebak menjadi keyakinan palsu yang disebarluaskan dalam program rasmi parti, yang kemudiannya menimbulkan salahfaham yang boleh membahagikan jemaah).
Positifnya, ia mendorong amanah dilaksanakan sebaik mungkin dalam masa terbatas, dengan pengurusan masa yang sistematik. Sekiranya saf kepimpinan perlu ditukar, disebabkan kegagalan atau kelemahan memikul tanggungjawab, maka ahli-ahli parti tidak perlu menunggu waktu lebih lama untuk melakukan pembetulan.
Dari sisi lain, segala penegasan dalam ucapan dasar Presiden PAS, apatah lagi berkaitan "Sepuluh Arahan" khusus kepada dewan-dewan, lajnah, badan perhubungan negeri, kawasan dan cawangan, juga ahli-ahli parti yang dipertanggungjawabkan sebagai Adun, Ahli Parlimen, Ahli Majlis, anggota lembaga pengarah GLC, ketua kampung, perlu diperincikan untuk diterjemahkan secara praktik dalam waktu terdekat.
Ini bermakna majlis munaqashah ucapan dasar Presiden di setiap negeri harus diadakan secepat mungkin. Meskipun PRU14 mungkin berlangsung dalam tempoh empat tahun lagi - yang dianggap masih jauh - aktivis dan penggerak parti tidak boleh memandang mudah, malah ia harus dimanfaatkan untuk melakukan "eksperimen baru".
Apa pun, soal pengukuhan dan pemantapan parti adalah prioriti yang tidak boleh dikompromi.
Secara peribadi, saya tertarik dengan penekanan Tuan Guru Abdul Hadi Awang terhadap usaha menangani cabaran psikologi politik orang Melayu di luar bandar dan pengundi atas pagar.
"Sikap kebergantungan kepada parti pemerintah, pegangan agama yang rapuh, tahap pendidikan dan ekonomi yang lemah, maklumat yang tidak sampai - semuanya memerlukan satu kerangka strategi yang khusus dari PAS," ujar Ustaz Abdul Hadi.
Beliau menarik perhatian para perwakilan muktamar dengan tanggapan songsang segelintir pengundi Melayu, antaranya kegagalan membezakan antara parti pemerintah dan sebuah kerajaan. Sehingga beranggapan Umno ialah kerajaan dan kerajaan ialah Umno, seterusnya menimbulkan ketakutan terutama kepada pegawai kerajaan dan keluarga mereka.
"Maka kita perlu merancang secara komprehensif dan tepat bagi membentuk tindakan dan gerakerja yang sesuai secara sistematik dalam mengubah psiko-politik orang Melayu," tegas Presiden PAS itu.
Tentunya ramai tertunggu-tunggu bentuk gerakerja khusus PAS berdepan cabaran sulit ini, apatah lagi menyedari sebahagian pengundi Melayu masih mudah dicuit sentimen perkauman, senjata utama Umno saat ini.
(Dan saya bagai tidak sabar menunggu hasil rumusan post-mortem PRU13, terutama membabitkan kekalahan PAS di Kedah. Jika Jelapang Padi itu kekal bersama Pakatan, saya yakin tidaklah heboh sangat isu kemerosotan undi PAS di kalangan pengundi Melayu, apatah lagi terdapat peningkatan memberangsangkan di Terengganu dan Selangor).
Kematangan politik pengundi Melayu - termasuk di bandar-bandar besar dan tergolong dalam kelas menengah - perlu ditingkatkan, sehingga mereka tidak lagi dapat dikelirukan oleh propaganda murahan, atas nama bangsa dan agama.
"Tugas PAS berat untuk memecahkan dominasi khurafat ini, bukan mudah. Jangan kata hanya orang kampung, malah di Shah Alam sendiri, tempat elit Melayu," kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu dalam wawancara khas bersama Harakah, 25 November lalu.
Dan beliau mencadangkan agar pimpinan PAS dan KeADILan turut sama membincangkan cabaran besar itu: "Pemimpin Pakatan Rakyat perlu ada retreat. Duduk, sidang dua tiga hari, dan bincang secara serius bagaimana hendak menguatkan Pakatan Rakyat."
Menurut Mohamad, sesi permukiman Pakatan ini tidak harus tertumpu di peringkat pusat. Selain mengukuhkan Majlis Presiden, ia juga mesti diperkemaskan di peringkat negeri. "Kita perlu bertemu dan berbincang selalu. Saya diberitahu, di negeri tertentu, misalnya Pulau Pinang, sudah lama tidak diadakan mesyuarat Pakatan. Ahli PAS, KeADILan dan DAP mesti belajar banyak bertemu dan bermesyuarat. Kalau kita berlawan dengan cara membuat sidang akhbar akhirnya yang untung Umno-BN," jelas Mohamad.
Dalam ucapan tahniah kepada rakan-rakan pemimpin PAS sempena muktamar, Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang turut menekankan: "Perkara terpenting bagi Pakatan kini ialah untuk membentuk majlis strategik peringkat tertinggi untuk menyusun rancangan merampas kerajaan pusat dan menawan Putrajaya dalam pilihan raya akan datang, selain mencatat keputusan terbaik untuk Pakatan di setiap negeri."
II
Ketika diwawancara petang Isnin lalu, Mohamad Sabu menceritakan dia terkejut apabila sepinggan nasi kosong di sebuah restoran nasi kandar, dekat Subang Jaya, berharga RM2.00.
"Tuan Haji baru tahu ke? Dah lama orang ramai merungut perihal mahalnya makanan dan barangan keperluan asas," saya cuba mengusiknya.
"Kami makan tujuh orang. Hanya lauk ikan, ayam berkongsi dan air kosong. Tapi bila dikira semuanya lebih RM14 seorang. Sekarang makan tengahari secara purata sudah cecah RM10," ceritanya lagi.
Segera saya teringat, sebaik selesai mengikuti sidang penggulungan muktamar, Ahad lalu, saya bersama rakan singgah di sebuah restoran, di Damansara. Hanya nasi separuh, sayur, sepotong ikan kari dan air suam. Harganya RM7.50. "Kira murahlah tu," bisik hati saya membandingkan dengan kisah Mohamad Sabu.
Balik ke rumah, saya mencicip taufufa yang dibeli isteri di sebuah pasar tani, Ampang. "Tadi bagi RM5, ingatkan penjual pulangkan RM3 untuk dua pek, rupanya satu sudah RM2, memanglah bekas nampak besar sikit, tapi isinya hampir sama saja," isteri saya merungut.
"Mihun bungkus untuk sarapan, kalau dulu dapat juga RM1 atau RM1.50, sekarang paling murah RM2, itu pun kosong saja, " tambahnya.
Dia kemudian bercerita panjang tentang harga ikan yang mahal. "Sekarang kalau nampak ikan sardin sekilo RM9, terus beli aja, kira murahlah tu, dah takada sekilo RM5 macam dulu, ikan kembong tak jatuh dari RM13," tambahnya.
Bagaimanapun, isteri saya yang agak kerap masak nasi Arab dalam jumlah hidangan yang besar mengakui: "Kesian orang berniaga, bahan-bahan mentah pun dah mahal. Itu belum dikira kos untuk menghasilkan juadah yang betul-betul sihat." Dia ketawa kecil apabila menyambung: "Telur dadar dalam nasi lemak bungkus jadi makin tipis, sebiji telur entah dibelah berapa."
Dia terkenangkan harga ikan dan bahan mentah makanan laut segar yang murah di Sandakan, semasa kami menziarahi keluarga bekas tahanan ISA di sana. Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah, Hamzah Abdullah dan peguam muda berbakat, Haris Alimudin banyak membantu kami packing beku sebelum terbang bersama AirAsia.
Ya, kenaikan kos barangan dapur cukup membebankan. Isu ini tidak boleh dipandang remeh, 'kan?
III
Saya tertarik dengan analisis Tong Kooi Ong dalam akhbar mingguan The Edge, 25 November lalu, yang membandingkan bajet Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dengan kerajaan Selangor, ekoran cadangan DBKL menaikkan cukai taksiran hartanah sebanyak 100% hingga 250%.
Saya suka dengan fakta perbandingan yang dikemukakan penulis, antaranya: "Bajet Selangor ditujukan untuk menangani penduduk yang jumlahnya 3.2 kali lebih besar daripada penduduk Kuala Lumpur, dan perkhidmatannya menjangkaui daerah yang 33 kali lebih luas daripada ibu kota.
"DBKL dijangka memperoleh pendapatan RM1.69 bilion, lebih kurang sama dengan Selangor, RM1.63 bilion. Tetapi DBKL ingin membelanjakan RM2.19 bilion sebagai perbelanjaan keseluruhan, 34% lebih banyak daripada Selangor yang membelanjakan hanya RM1.63 bilion. Ia membelanjakan RM1.406 bilion untuk perbelanjaan operasi, 41% lebih banyak daripada Selangor yang membelanjakan RM996.68 juta. Emolumen dan perbelanjaan lebih masa mencecah RM442.1 juta bagi DBKL, 19% lebih banyak daripada Selangor yang membelanjakan RM370.5 juta.
"Mengenai asas perkapita, DBKL membelanjakan RM907 bagi perbelanjaan operasi bagi setiap penduduk, empat kali lebih banyak daripada Selangor yang membelanjakan RM201. Bagi perbelanjaan operasi untuk setiap kediaman, DBKL membelanjakan RM3,348, hampir lima kali lebih banyak daripada Selangor yang membelanjakan RM738.
"Melihat kepada perbelanjaan operasi mengikut keluasan, Selangor membelanjakan RM122,986 bagi satu kilometer persegi berbanding DBKL RM5.79 juta. Dari sudut perbelanjaan pembangunan, Selangor membelanjakan RM633 juta berbanding DBKL RM782.6 juta. Selangor mempunyai bajet yang berimbang, malah dana dalam kantungnya meningkat daripada RM400 juta dalam 2008 kepada RM2.7 bilion.
"Adalah jelas berdasarkan statistik di atas, DBKL kurang cekap berbanding Selangor. Daripada meminta lebih banyak wang, DBKL sepatutnya mencari jalan untuk meningkatkan kecekapannya, mengurangkan kos dan permbaziran. Dan ia juga perlu bersikap telus dan bertanggungjawab dalam menunjukkan bagaimanakah wang kita dibelanjakan."
*Terjemahan tulisan berkenaan akan disiarkan sepenuhnya dalam Harakah akan datang.
No comments:
Post a Comment