Sunday, January 12, 2014

Umno khianati Melayu


Ketika menghadapi PRU13 yang lalu, pelbagai janji diberikan kepada pengundi dan pengundi Melayu khususnya bahawa nasib mereka akan terus terbela jika memilih Umno-BN sekali lagi memerintah negara. Bagi sebahagian orang Melayu, pesona janji itu menyebabkan mereka terus mengundi Umno-BN, walaupun telah diberi nasihat oleh Pakatan Rakyat tetang bahana yang bakal menimpa.

Kini, sebelum memasuki tahun baru 2014 lagi, segala telahan PR terbukti. Bermula dengan kenaikan harga minyak akibat pengurangan subsidi, kenaikan tarif elektrik, gula, dan seterusnya kenaikan pelbagai barangan keperluan harian – kesan berangkai – kos sara hidup meningkat mendadak. Itu belum lagi di kira kesan cukai barangan dan perkhidmatan, kenaikan tol dan sebagainya. Juga janji menurunkan harga kereta yang masih jauh dari jangkauan.

Yang jelas, segala janji manis sebelum pilihan raya menjadi masam dan pahit. Kesannya bukan sahaja kepada pengundi PR, malah pengundi Umno-BN juga terpaksa menanggung beban yang sama.

Sekali lagi Umno-BN mengkhianati pengundinya dan orang Melayu dengan segala kenaikan ini dan mencipta pelbagai alasan untuk mewajarkan tindakan. Jika anda rajin membuka lembaran sejarah silam, mungkin ada lagi pengkhianatan yang pernah dilakukan.

Namun, tiada apa yang perlu diperkatakan khususnya oleh pengundi Umno-BN sebab “nasi dah menjadi bubur”. Ingatan demi ingatan telah dilontarkan, nasihat demi nasihat telah diberikan. Pilihan telah dibuat. Rakyat terpaksa mengharungi lima tahun akan datang dengan segala kepayahan. Semoga bersabar dengan “ketentuan Allah” ini.

No comments:

Post a Comment