Saturday, January 25, 2014

Kangkung, Rosmah dan Rahah

Semasa rata-rata masih terasa "penat", khususnya ibu bapa yang terpaksa berbelanja lebih untuk keperluan anak-anak memasuki sesi persekolahan baru 2014, macam-macam kontroversi panas berkaitan agama timbul.

Dalam tulisan minggu lalu, saya menukilkan beberapa reaksi pembaca yang tidak selesa apabila isu sebenar -- kenaikan kos hidup -- seolah-olah mahu ditutup atau disamarkan dengan persoalan lain. 

Ada yang bernada emosi, marah-marah sambil mengingatkan agar Harakah jangan terpesong daripada "perjuangan" sebenar, ketika media lain membakar sentimen dan melarikan perhatian umum.

Semangat demonstrasi aman Turun, menuju Dataran Merdeka pada malam tahun baru, yang  menuntut penyelesaian segera punca keresahan rakyat itu, nampaknya seperti cuba dipadamkan.

Sebelum itu, saya berbesar hati untuk merakamkan penghargaan tinggi kepada ibu bapa, sebahagiannya berpendapatan sederhana rendah, yang tetap meletakkan prioriti tinggi kepada kualiti pendidikan agama anak-anak mereka, biarpun terpaksa berbelanja di luar kemampuan.

Mereka bersusah-payah menghantar anak-anak ke sekolah rendah dan menengah agama swasta -- tidak terkecuali maahad tahfiz -- dengan yuran bulanan agak tinggi (walaupun bagi keperluan sekolah berkenaan, ia hanya "cukup makan" menampung keperluan), hanya atas satu keyakinan, yakni memastikan anak-anak diasuh sempurna di bawah sistem pendidikan Rabbani.

Syukur dan terima kasih. Kenyataan sensasi Perdana Menteri, Najib Razak semasa menghulurkan bantuan kepada mangsa banjir di Kemaman, 12 Januari lalu, telah mengembalikan perhatian umum terhadap isu sebenar yang mengasak kehidupan rakyat.

Laman sosial meriah sekali apabila dipenuhi posting yang begitu menarik dan menghiburkan. Mereka mengulas kenyataan Najib mengenai penurunan harga kangkung secara kreatif sekali. 

Malah, ucapannya itu "diolah" seperti lirik sebuah lagu yang menyenangkan, ditambah pengulangan yang mengundang ketawa berpanjangan.

"Eloklah hang tengok video Najib itu, lega sikit stress dan boleh kurangkan serabut di kepala," usik seorang rakan selepas menyedari saya terlambat mengikuti "video kangkung" itu.

Sebenarnya, agak menyedihkan apabila aksi Perdana Menteri dalam nada serius, malah seperti mahu memberi amaran kepada rakyat, tetapi disambut dengan gelak ketawa. 

Ketika era Abdullah Ahmad Badawi, kita juga berdepan situasi sama. Gambar-gambar Pak Lah terlena dalam majlis rasmi, yang disaksikan ramai orang, menjadi bahan lawak. Rupanya, di zaman Najib, gurau senda itu berterusan!

Bagi saya, isu besarnya bukan sekitar harga barang dan sayur naik. Saya lebih terkesan dan pelik; mengapa Najib cukup sensitif terhadap kritikan rakyat yang mempersalahkan kerajaan?

Tetapi, dari satu segi, sememangnya satu sikap yang baik apabila pemimpin tertinggi tidak memandang enteng atau meremehkan keluhan akar umbi. Cuma, mengapa perlu menagih pujian dan pada masa sama tidak bersikap terbuka kepada persepsi negatif rakyat?

Soalnya, kenapa Najib seperti mengharapkan sangat agar rakyat memuji atau memberi penghargaan kepadanya (dan kerajaan) jika harga barang turun? Dan lebih aneh apabila contoh yang diberikannya adalah sayur kangkung.

"Bila harga barang naik, sawi naik, kangkung naik ... Ada masa dia naik, ada masa dia turun. Hari ini saya baca dalam surat khabar ada yang dah turun. Kangkung dulu naik sekarang dah turun, bila dah turun kenapa tak puji kerajaan, masa naik dipersalahkan kerajaan. Ini tidak adil," kenyataan Najib di Kemaman itu dipetik.
 
Melalui video yang disebarluaskan itu, saya memerhatikan mimik muka dan intonasi Najib. Mana tahu, mungkin dia dalam mood bergurau seperti kebanyakan pemimpin lain ketika berucap dalam situasi seperti itu, misalnya Anwar Ibrahim dan Mohamad Sabu.

Tidak. Najib dalam mood serius, termasuk ketika beliau menekankan: "Ini tidak adil." Segera saya terlintas babak filem Tiga Abdul ketika P Ramlee (Abdul Wahub) membantah cara abang sulungnya (Abdul Wahab) mengagihkan pusaka harta bapa mereka! 

Sedangkan yang dituntut rakyat adalah penyelesaian tuntas dan menyeluruh kepada peningkatan beban kos hidup, kesan berganda daripada kenaikan bahan bakar, harga gula, tarif elektrik, kadar cukai pintu, selain menanti siri panjang kenaikan yang lain, termasuk tol dan tambang kenderaan awam.

Dan tanpa perlu diisytihar secara rasmi, tambang bas sekolah, harga makanan dan minuman di restoran, barangan mentah di pasar, air batu, peralatan sekolah, kadar sewa premis dan banyak lagi.

Sebagai peminat nasi kandar, saya turut risau dengan pengumuman Presiden Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (Presma), Noorul Hassan Saul Hameed, tentang cadangan menaikkan harga makanan sehingga 15 peratus.

Apa pun, sekali lagi terima kasih kepada Dato' Najib kerana menimbulkan kembali isu kenaikan kos hidup ini, yang juga membentangkan polemik terbuka kepada persoalan "bila sepatutnya kita memuji atau menyalahkan kerajaan". Menarik,'kan?

II.

Masih tentang Najib. Kali ini merujuk tulisan adiknya, Nazir Razak, tentang kematian ayahanda mereka, Tun Abdul Razak Hussein, 38 tahun lalu, tanggal 14 Januari 1976.

Bahagian yang menarik minat saya ialah ketika Nazir menceritakan peristiwa beliau adik beradik meminta Tun Razak membina sebuah kolam renang di Seri Taman, kediaman rasmi perdana menteri. Mereka diminta membentangkan hujah logik dan rasional menyokong syor itu. 

Nazir menulis: "Kami benar-benar fikirkan bahawa kami telah mengutarakan cadangan yang bernas dengan hujah-hujah yang mantap, sehinggalah kami terlihat air mukanya yang semakin berubah dan diiringi dengan tenungan yang tajam. 

"Ayahanda saya memberitahu dengan jelas bahawa walaupun Seri Taman adalah kediaman rasmi kami tetapi ia sebenarnya hak negara; bermakna, hak rakyat. Apa sahaja yang dibelanjakan untuk rumah itu adalah daripada tabung negara dan beliau tidak akan membenarkan negara menampung perbelanjaan bagi sesuatu yang tidak penting seperti kolam renang. “Apa akan rakyat fikir nanti?” tengking beliau.

Ya,  kata kuncinya adalah tabung negara atau dana awam tidak akan dibenarkan untuk menampung perbelanjaan yang tidak penting. Dan menjadi kerisauan Tun Razak, seperti yang dirakamkan Nazir: "Apa akan rakyat fikir nanti?"

Masalah yang menimpa negera sekarang, khususnya di zaman anakanda Tun Razak, bukan lagi "perbelanjaan yang tidak penting" tetapi pembaziran melampau, yang menipiskan kantung negara dan menghanguskan wang pembayar cukai. 

Lebih menjengkelkan apabila aksi pemborosan tanpa limit itu membabitkan isteri perdana menteri. "Wanita Pertama" tidak segan silu menayangkan kemewahan. Dan berbeda sekali dengan lakaran Nazir mengenai ibunya, Tun Rahah Mohd Noah, semasa Tun Razak menjalani rawatan perubahan di Eropah, Oktober 1975:

"Mungkin beliau (Tun Razak) telah merasakan bahawa perjalanan itu adalah yang terakhir tetapi oleh kerana beliau ingin berjimat cermat, beliau tidak membenarkan ibu saya untuk mengiringinya, mungkin juga kerana beliau mahukan supaya ibu mempunyai simpanan yang cukup dan berada di dalam kemampuan bagi meneruskan kehidupan apabila ketiadaan beliau." 

Soalnya, "apa Najib-Rosmah peduli dengan tanggapan rakyat terhadap gelagat dan karenah mereka berdua, termasuk bantahan menggunakan pesawat mewah bukan atas urasan rasmi." Dan kerajaan kini memiliki sekurang-kurangnya lima pesawat untuk kegunaan Perdana Menteri dan Yang di-Pertuan Agong. Parlimen dimaklumkan, sepanjang 2012, kos bahan api dan penyelenggaraannya sebanyak RM175 juta. 

(Dalam laman rasmi yayasantunrazak.org.my, Rahah digambarkan sebagai "pendiam orangnya, tidak pernah menonjolkan diri, tetapi mempunyai kehebatan yang tersendiri ... sifatnya yang lemah lembut, sederhana dan bersahaja adalah resepi utama yang menyebabkan beliau disenangi oleh masyarakat di kampung dan bandar. Sifatnya yang sederhana ini amat bersesuaian dengan kehendak suaminya yang tidak mahu isterinya menunjuk-nunjuk serta berlebih-lebihan dalam semua hal.")

Selain itu, cukuplah bukti-bukti salahguna kuasa, korupsi dan penyelewengan yang ditunjukkan dalam Laporan Ketua Audit Negara saban tahun walaupun itu semua hanya contoh-contoh kecil. Amalan tumbuk rusuk berleluasa, seperti kata Daim Zainuddin lama dahulu lagi, dari peringkat atasan sehinggalah kepada pemain bolasepak yang mengatur perlawanan.

Mungkin ada yang cuba mengingatkan saya tentang langkah berjimat Najib untuk mengurangkan belanja kerajaan baru-baru ini, antara lain pemotongan elaun keraian 10 peratus membabitkan perdana menteri, timbalannya, menteri-menteri dan timbalan mereka.

Rafizi Ramli, Pengarah Strategi KeADILan, yang membuat kiraan lengkap menjelaskan, hanya RM604,238 berjaya dijimatkan dalam masa setahun hasil langkah pemotongan 10 peratus itu.

"Najib hanya memotong sebanyak RM1,698 sebulan dari peruntukannya yang berjumlah berbilion ringgit. Daripada RM6.8 bilion yang diperuntukkan kepada beliau untuk projek berbentuk kempen politik (melalui dana fasilitasi RM4 bilion, penyusunan masyarakat RM900 juta, program mesra rakyat RM665 juta, program pembangunan RM1.1 bilion dan projek khas RM202 juta), satu sen pun tidak dipotong sedangkan perbelanjaan sebeginilah yang menyebabkan wang rakyat dibazirkan dengan sewenang-wenangnya," tegas Rafizi.

Akhirnya, teringin juga mendengar komen Tun Rahah ke atas personaliti menantunya, Rosmah ....

No comments:

Post a Comment