Malaysia berhak mendapat Menteri Pendidikan baru yang sepenuhnya komited untuk menangani krisis pendidikan nasional menerusi pelan tindakan yang praktikal dan matlamat yang mampu dicapai bagi mengubah sistem pendidikan negara ini menjadi sistem pendidikan bertaraf dunia, kata Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang.
Beliau dalam satu kenyataan berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sedang cuba untuk mengurangkan kerosakan besar yang timbul berikutan tindakan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pendidikan Tan Sri Muhyiddin Yassin membisukan diri selama tiga minggu tanpa memberi sebarang respons tentang tiga khabar buruk berkenaan kemerosotan mutu pendidikan negara ini, iaitu:
* Pencapaian buruk dalam TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) 2011;
* Pencapaian buruk dalam PISA (Programme for International Student Assessment) 2012; dan
* Laporan buruk oleh Bank Dunia dalam Malaysia Economic Monitor yang bertema “High-Performing Education”.
Berikut kenyataan Lim yang juga Penasihat DAP Kebangsaan.
Malaysia berhak mendapat Menteri Pendidikan baru yang sepenuhnya komited untuk menangani krisis pendidikan nasional menerusi pelan tindakan yang praktikal dan matlamat yang mampu dicapai bagi mengubah sistem pendidikan negara ini menjadi sistem pendidikan bertaraf dunia.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sedang cuba untuk mengurangkan kerosakan besar yang timbul berikutan tindakan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pendidikan Tan Sri Muhyiddin Yassin membisukan diri selama tiga minggu tanpa memberi sebarang respons tentang tiga khabar buruk berkenaan kemerosotan mutu pendidikan negara ini, iaitu:
* Pencapaian buruk dalam TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) 2011;
* Pencapaian buruk dalam PISA (Programme for International Student Assessment) 2012; dan
* Laporan buruk oleh Bank Dunia dalam Malaysia Economic Monitor yang bertema “High-Performing Education”.
Menerusi Facebook beliau kelmarin, Najib mengatakan bahawa Malaysia mampu menyediakan sistem pendidikan terbaik dengan kerjasama semua pemegang kepentingan, iaitu ibu-bapa, pendidik dan pelajar sendiri.
Beliau menyifatkan soal pendidikan sebagai perkara yang amat beliau ambil berat dan mengakui bahawa pelbagai usaha telah diadakan untuk memperkukuh sistem pendidikan negara yang “merangkumi semua aspek pembangunan modal insan secara menyeluruh, selain merapatkan jurang pendidikan antara pelajar di bandar dan luar bandar.”
Ujar beliau: “Kita hanya dapat menghasilkan modal insan yang cemerlang menerusi sistem pendidikan yang holistik. Kerana itu, saya menyokong sebarang usaha pembangunan pendidikan seperti yang dirumuskan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Kebangsaan.”
Sistem pendidikan adalah salah satu daripada janji yang gagal ditepati oleh Najib menerusi slogan “Janji Ditepati”.
Perdana Menteri telah melakukan percubaan berani untuk memulihkan keyakinan orang awam terhadap sistem pendidikan kebangsaan dan khususnya Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia yang cuba untuk melonjakkan sistem pendidikan Malaysia dalam tempoh 13 tahun dari tangga sepertiga tercorot di peringkat antarabangsa ke arah menjadi sebuah sistem bertaraf dunia.
Namun usaha Najib untuk menangani krisis pendidikan tidak memadai memandangkan beliau mempunyai seorang Menteri Pendidikan yang telah menunjukkan sikap tidak peduli dan tidak endah tentang tahap pendidikan Malaysia yang semakin merosot apabila Muhyiddin membisu seribu bahasa sepanjang tiga minggu yang lalu ketika berdepan dengan tiga musibah pendidikan.
Muhyiddin mahu pun Najib belum mampu menjelaskan “ciri unik” sistem pendidikan negara di mana tahun demi tahun pelajar Malaysia menunjukkan peningkatan pencapaian dalam peperiksaan tempatan seperti UPSR dan PMR, dengan semakin banyak pelajar mendapat gred A dalam semua subjek, tetapi pada masa yang sama pencapaian mereka merosot berdasarkan ujian penilaian antarabangsa empat tahunan TIMSS dan tiga tahunan PISA.
Sebagai contoh, sewaktu Malaysia kali pertama ikut serta dalam TIMSS pada tahun 1999, mata yang diperolehi bagi subjek Matematik (519 mata) dan Sains (492 mata) berada di atas kadar purata antarabangsa dan kita menduduki tangga ke-16 dari 38 buah negara bagi subjek Matematik dan ke-22 bagi Sains.
Untuk TIMSS tahun 2003, pencapaian Malaysia hampir sama seperti di tahun 1999. Mata Sains meningkat sedikit dan kekal di atas kadar purata antarabangsa, manakala mata Matematik merosot sedikit, tetapi masih kekal di atas kadar purata antarabangsa, dan kedudukan negara ini meningkat ke tangga ke-10 di kalangan 45 buah negara.
Bagaimanapun, pencapaian pelajar Malaysia dalam TIMSS 2007 dan 2011 merosot teruk berbanding rakan-rakan sebaya mereka dari negara lain.
Bagi tahun 2011, mata Matematik jatuh ke 440 mata (tangga ke-26 di kalangan 42 buah negara) dan mata Sains jatuh ke 426 mata (ke-32 di kalangan 42 buah negara).
Dalam empat TIMSS dari tahun 1999-2011, Malaysia adalah negara paling teruk merosot matanya di kalangan negara yang terbabit dalam ujian bagi kedua-dua subjek matematik dan sains: mata matematik merosot sebanyak 79 mata dari 519 di tahun 1999 ke 440 pada tahun 2011; mata sains merosot sebanyak 66 mata dari 492 di tahun 1999 ke 426 mata di tahun 2011.
Muhyiddin dan juga Najib belum mampu mengemukakan penjelasan yang baik tentang kemerosotan standar pendidikan sekolah-sekolah kita, sama ada berdasarkan TIMSS atau PISA, yang sedemikian parah sejak sedekad yang lalu.
Tiada seorang pun di antara kedua-dua mereka menjelaskan tentang bagaimana kerajaan boleh membelanjakan RM20 juta untuk membayar khidmat perunding asing bagi menyediakan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia yang mengandungi matlamat “dongengan” yang memerlukan pelajar Malaysia melakukan tiga keajaiban dalam tempoh 13 tahun Tiga Gelombang pelan pendidikan untuk melonjak dari tangga sepertiga tercorot dalam PISA dan TIMSS ke tangga sepertiga teratas – “lonjakan berganda” tahap pendidikan yang tidak pernah berjaya dilakukan oleh mana-mana negara atas muka bumi ini!
Saya telah berulangkali bertanya kepada Muhyiddin sama ada beliau benar-benar percaya bahawa pelajar Malaysia mampu mencipta rekod dunia melonjak dari tangga sepertiga tercorot ke tangga sepertiga teratas dalam PISA dan TIMSS dalam tempoh 13 tahun, namun beliau dan juga para perancang pendidikan di Kementerian Pendidikan membisu seribu bahasa, dan begitu juga McKinsey & Co, perunding asing yang menerima bayaran RM20 juta untuk menyediakan Pelan Pembangunan Pendidikan!
Malaysia berhak mendapat Menteri Pendidikan baru yang sepenuhnya komited untuk menangani krisis pendidikan nasional menerusi pelan tindakan yang praktikal dan matlamat yang mampu dicapai bagi mengubah sistem pendidikan negara ini menjadi sistem pendidikan bertaraf dunia dari kedudukan sekarang yang serba sederhana.
Jika Muhyiddin masih merasakan dirinya seorang Menteri Pendidikan yang baik, maka beliau seharusnya mengalu-alukan persidangan khas Parlimen dalam bulan Januari untuk membincangkan krisi pendidikan negara dan membuktikan beliau layak memegang teraju pendidikan negara ini.
Jika tidak, mungkin Najib patut mengambil peluang daripada rombakan Kabinet yang akan dibuat bagi melantik Menteri Pendidikan baru yang mampu memberi khidmat yang wajar kepada negara dan generasi masa depan memandangkan mutu sistem pendidikan negara adalah berkait rapat dengan masa depan ekonominya.
Beliau dalam satu kenyataan berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sedang cuba untuk mengurangkan kerosakan besar yang timbul berikutan tindakan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pendidikan Tan Sri Muhyiddin Yassin membisukan diri selama tiga minggu tanpa memberi sebarang respons tentang tiga khabar buruk berkenaan kemerosotan mutu pendidikan negara ini, iaitu:
* Pencapaian buruk dalam TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) 2011;
* Pencapaian buruk dalam PISA (Programme for International Student Assessment) 2012; dan
* Laporan buruk oleh Bank Dunia dalam Malaysia Economic Monitor yang bertema “High-Performing Education”.
Berikut kenyataan Lim yang juga Penasihat DAP Kebangsaan.
Malaysia berhak mendapat Menteri Pendidikan baru yang sepenuhnya komited untuk menangani krisis pendidikan nasional menerusi pelan tindakan yang praktikal dan matlamat yang mampu dicapai bagi mengubah sistem pendidikan negara ini menjadi sistem pendidikan bertaraf dunia.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sedang cuba untuk mengurangkan kerosakan besar yang timbul berikutan tindakan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pendidikan Tan Sri Muhyiddin Yassin membisukan diri selama tiga minggu tanpa memberi sebarang respons tentang tiga khabar buruk berkenaan kemerosotan mutu pendidikan negara ini, iaitu:
* Pencapaian buruk dalam TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) 2011;
* Pencapaian buruk dalam PISA (Programme for International Student Assessment) 2012; dan
* Laporan buruk oleh Bank Dunia dalam Malaysia Economic Monitor yang bertema “High-Performing Education”.
Menerusi Facebook beliau kelmarin, Najib mengatakan bahawa Malaysia mampu menyediakan sistem pendidikan terbaik dengan kerjasama semua pemegang kepentingan, iaitu ibu-bapa, pendidik dan pelajar sendiri.
Beliau menyifatkan soal pendidikan sebagai perkara yang amat beliau ambil berat dan mengakui bahawa pelbagai usaha telah diadakan untuk memperkukuh sistem pendidikan negara yang “merangkumi semua aspek pembangunan modal insan secara menyeluruh, selain merapatkan jurang pendidikan antara pelajar di bandar dan luar bandar.”
Ujar beliau: “Kita hanya dapat menghasilkan modal insan yang cemerlang menerusi sistem pendidikan yang holistik. Kerana itu, saya menyokong sebarang usaha pembangunan pendidikan seperti yang dirumuskan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Kebangsaan.”
Sistem pendidikan adalah salah satu daripada janji yang gagal ditepati oleh Najib menerusi slogan “Janji Ditepati”.
Perdana Menteri telah melakukan percubaan berani untuk memulihkan keyakinan orang awam terhadap sistem pendidikan kebangsaan dan khususnya Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia yang cuba untuk melonjakkan sistem pendidikan Malaysia dalam tempoh 13 tahun dari tangga sepertiga tercorot di peringkat antarabangsa ke arah menjadi sebuah sistem bertaraf dunia.
Namun usaha Najib untuk menangani krisis pendidikan tidak memadai memandangkan beliau mempunyai seorang Menteri Pendidikan yang telah menunjukkan sikap tidak peduli dan tidak endah tentang tahap pendidikan Malaysia yang semakin merosot apabila Muhyiddin membisu seribu bahasa sepanjang tiga minggu yang lalu ketika berdepan dengan tiga musibah pendidikan.
Muhyiddin mahu pun Najib belum mampu menjelaskan “ciri unik” sistem pendidikan negara di mana tahun demi tahun pelajar Malaysia menunjukkan peningkatan pencapaian dalam peperiksaan tempatan seperti UPSR dan PMR, dengan semakin banyak pelajar mendapat gred A dalam semua subjek, tetapi pada masa yang sama pencapaian mereka merosot berdasarkan ujian penilaian antarabangsa empat tahunan TIMSS dan tiga tahunan PISA.
Sebagai contoh, sewaktu Malaysia kali pertama ikut serta dalam TIMSS pada tahun 1999, mata yang diperolehi bagi subjek Matematik (519 mata) dan Sains (492 mata) berada di atas kadar purata antarabangsa dan kita menduduki tangga ke-16 dari 38 buah negara bagi subjek Matematik dan ke-22 bagi Sains.
Untuk TIMSS tahun 2003, pencapaian Malaysia hampir sama seperti di tahun 1999. Mata Sains meningkat sedikit dan kekal di atas kadar purata antarabangsa, manakala mata Matematik merosot sedikit, tetapi masih kekal di atas kadar purata antarabangsa, dan kedudukan negara ini meningkat ke tangga ke-10 di kalangan 45 buah negara.
Bagaimanapun, pencapaian pelajar Malaysia dalam TIMSS 2007 dan 2011 merosot teruk berbanding rakan-rakan sebaya mereka dari negara lain.
Bagi tahun 2011, mata Matematik jatuh ke 440 mata (tangga ke-26 di kalangan 42 buah negara) dan mata Sains jatuh ke 426 mata (ke-32 di kalangan 42 buah negara).
Dalam empat TIMSS dari tahun 1999-2011, Malaysia adalah negara paling teruk merosot matanya di kalangan negara yang terbabit dalam ujian bagi kedua-dua subjek matematik dan sains: mata matematik merosot sebanyak 79 mata dari 519 di tahun 1999 ke 440 pada tahun 2011; mata sains merosot sebanyak 66 mata dari 492 di tahun 1999 ke 426 mata di tahun 2011.
Muhyiddin dan juga Najib belum mampu mengemukakan penjelasan yang baik tentang kemerosotan standar pendidikan sekolah-sekolah kita, sama ada berdasarkan TIMSS atau PISA, yang sedemikian parah sejak sedekad yang lalu.
Tiada seorang pun di antara kedua-dua mereka menjelaskan tentang bagaimana kerajaan boleh membelanjakan RM20 juta untuk membayar khidmat perunding asing bagi menyediakan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia yang mengandungi matlamat “dongengan” yang memerlukan pelajar Malaysia melakukan tiga keajaiban dalam tempoh 13 tahun Tiga Gelombang pelan pendidikan untuk melonjak dari tangga sepertiga tercorot dalam PISA dan TIMSS ke tangga sepertiga teratas – “lonjakan berganda” tahap pendidikan yang tidak pernah berjaya dilakukan oleh mana-mana negara atas muka bumi ini!
Saya telah berulangkali bertanya kepada Muhyiddin sama ada beliau benar-benar percaya bahawa pelajar Malaysia mampu mencipta rekod dunia melonjak dari tangga sepertiga tercorot ke tangga sepertiga teratas dalam PISA dan TIMSS dalam tempoh 13 tahun, namun beliau dan juga para perancang pendidikan di Kementerian Pendidikan membisu seribu bahasa, dan begitu juga McKinsey & Co, perunding asing yang menerima bayaran RM20 juta untuk menyediakan Pelan Pembangunan Pendidikan!
Malaysia berhak mendapat Menteri Pendidikan baru yang sepenuhnya komited untuk menangani krisis pendidikan nasional menerusi pelan tindakan yang praktikal dan matlamat yang mampu dicapai bagi mengubah sistem pendidikan negara ini menjadi sistem pendidikan bertaraf dunia dari kedudukan sekarang yang serba sederhana.
Jika Muhyiddin masih merasakan dirinya seorang Menteri Pendidikan yang baik, maka beliau seharusnya mengalu-alukan persidangan khas Parlimen dalam bulan Januari untuk membincangkan krisi pendidikan negara dan membuktikan beliau layak memegang teraju pendidikan negara ini.
Jika tidak, mungkin Najib patut mengambil peluang daripada rombakan Kabinet yang akan dibuat bagi melantik Menteri Pendidikan baru yang mampu memberi khidmat yang wajar kepada negara dan generasi masa depan memandangkan mutu sistem pendidikan negara adalah berkait rapat dengan masa depan ekonominya.
No comments:
Post a Comment