Tuesday, December 24, 2013

Perkasa buat kerja yang Umno tak buat..??

Di ketika Umno dilanda kemelut kepimpinan dan kecelaruan itu, tiba-tiba muncul Pertubuhan Pribumi PERKASA Malaysia di bawah pimpinan Datuk Ibrahim Ali. 


Selepas PRU 2008, Umno dilanda kemurungan yang teruk setelah parti itu menerima kekalahan dan kehilangan tiga buah negeri, Perak, Selangor dan Kedah. Di samping Pulau Pinang yang jatuh ke tangan DAP dan PAS mengekalkan Kelantan.
Pada ketika itu, orang Melayu dan Bumiputera termasuk ahli-ahli akar umbi Umno secara terbuka dan berani mengutuk pemimpin-pemimpin negara terutama Perdana Menteri dan Presiden Umno, Datuk Seri  Abdullah Badawi (sekarang Tun Abdullah).
Di sana-sini kedengaran desakan supaya perdana menteri berundur. Rata-rata pemimpin Umno meletakkan sepenuh kesalahan di bahu Abdullah Badawi. Di ketika Umno dilanda  kemelut kepimpinan dan kecelaruan itu, tiba-tiba muncul Pertubuhan Pribumi PERKASA Malaysia di bawah pimpinan Datuk Ibrahim Ali.
PERKASA ditubuhkan dengan matlamat menyatukan seluruh umat Melayu dan   Bumiputera untuk terus memberi sokongan kepada kerajaan yang ditunjangi parti Umno.
Ironisnya, Ibrahim Ali menang kerusi parlimen Pasir Mas atas lambang parti PAS dan kemenangannya disokong Pakatan Rakyat.

No comments:

Post a Comment