Tuesday, January 11, 2011

Anwar khuatir Suruhanjaya Diraja Beng Hock Tidak Selesai Masalah

PETALING JAYA 11 JAN : Suruhanjaya Siasatan Diraja yang bakal ditubuhkan bersabit kes Teoh Beng Hock dikhuatiri tidak akan membawa kepada sebarang penyelesaian berasaskan kegagalan Umno-BN bertindak atas hasil siasatan seumpama itu sebelum ini.
Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata tindakan kerajaan menyembunyikan fakta dan melindungi pihak tertentu menyebabkan tidak ada tindakan diambil mantan Perdana Menteri,Tun Dr Mahathir Mohamad bersabit video VK Lingam mahupun terhadap Peguam Negara yang didakwa memalsukan bukti dalam kes mata lebam beliau.
"Soal Teoh Beng Hock, Suruhanjaya Diraja. Setakat siasatan akan dihadkan dan kalaupun keputusan dibuat, tindakan tidak diambil. Sebagai contoh kes VK Lingam disahkan tapi tiada tindakan diambil kerana pembesar-pembesar UMNO terlibat. Tokey kaya terlibat dalam UMNO.
"Kedua kes mata lebam. Saya dah perhatikan Datuk Mat Zain yang siasat buktikan bagaimana Peguam Negara terlibat dalam sembunyi fakta. Ini ketua penyiasat polis dan kita hanya padamkan. Dia kata DNA di situ Peguam Negara, Ketua Polis Negara terlibat dalam penipuan. Tapi kes ini ditutup," ujar Anwar.
Perdana Menteri, Najib Razak berkata Suruhanjaya Diraja itu hanya akan menyiasat sama ada hak asasi Beng Hock dicabuli dan bukannya merungkai kematian mendiang, sebagaimana yang dituntut oleh keluarga beliau dan rakyat keseluruhan.
Koroner Azmil Muntapha Abas memutuskan minggu lalu bahawa tidak ada bukti mencukupi untuk beliau memutuskan sama ada Beng Hock mati dibunuh atau membunuh diri selepas mayatnya di jumpa di bangunan pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah di Shah Alam pada Julai 2009.
Anwar berkata keputusan itu tidak masuk akal itu dan menzahirkan kegagalan sistem keadilan negara.
"Apa yang kita pelajari dari kes Teoh Beng Hock ialah kegagalan Badan Penguatkuasaan dan kegagalan sistem kehakiman negara. Dia tidak berani membuat keputusan yang tidak memihak dari segi politik kepada UMNO dia ambil jalan selamat. Jadi bahan lucuan tapi ini tragedi, seorang mati tak dibunuh atau bunuh diri, jadi jatuh dengan sendirinya,"kata Anwar lagi pada sidang media di Ibu Pejabat PKR, di sini, hari ini.

Beng Hock adalah Pembantu kepada Exco kerajaan Selangor Ean Yong Hian Wah. Mendiang mati setelah menjalani soal siasat sepanjang malam  oleh pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.
Kewibawaan inkues itu dipertikaian oleh keluarga mendiang yang khuatir pihak berkuasa sedang cuba menutup kebenaran yang mengakibatkan kematian mengejut Beng Hock.

No comments:

Post a Comment