Monday, June 24, 2013

Dinosaur dan PRU Ke-13

Pada pertengahan tahun 90-an dulu saya menonton filem Jurassic Park, cerita berbentuk sains fiksyen Amerika. Filem ini diarahkan oleh Steven Spielberg, berdasarkan sebuah novel tahun 1990 oleh Michael Crichton.

Ceritanya memang menggerunkan, kisah sekumpulan haiwan purba dari jenis Dinosaur yang kononnya hidup 230 juta tahun lalu, menguasai sebahagian dari daratan dan digeruni oleh semua makhluk lain pada waktu itu, demikian menurut ceritanya.

Kini tulang-tulang spesies itu, khabarnya, boleh dilihat di beberapa muzium di dunia, di mana kebenarannya tidak pasti walaupun memang ada manusia percaya bahawa Dinosaur yang amat menggerunkan itu pernah hidup di dunia ini. Namun kini hanya menjadi sejarah.

Dinosaur memang tidak akan muncul kembali, tetapi ia adalah imej dan symbol kepada suatu kuasa yang pernah menggerunkan di masa lalu, bukan masa kini. Demikianlah kuasa, di mana-manapun ia akan berakhir dan tetap berakhir.

Saya mengingat semuanya ini ketika suasana negara ini berdepan dengan pilihan raya umum tidak lama lagi, sebuah pilihan raya yang luarbiasa dan sebenarnya pilihan raya adalah mengenai kuasa. Jadi pertarungan untuk mendapat kuasa.

Selama 56 tahun Barisan Nasional - dulu Perikatan – memerintah negara ini dan ia menjadi parti paling lama memerintah negara berasaskan nasionalisme atau kelompok kaum menurut parti dalam komponan BN itu sendiri. Dengan lamanya ia berkuasa, tentulah ia merasakan paling kuat, gagah dan tidak mungkin ada parti lain, atau komponan parti lain, yang boleh mengalahkannya.

Namun zaman telah jauh berubah dan keadaan juga jauh ikut berubah dengan pantas. Di sinilah pemimpin dan pendokong Barisan Nasional kelihatan gagal memahami perubahan ini, jauh sekali aan keupayaannya menahan kelajuan perubahan ini.

Kini dalam PRU Ke-13 ini mereka dilihat sangat terkejut menyaksikan kemaraan pembangkang – Pakatan Rakyat - lawan politiknya yang mara dengan laju dan tangkas bersama kebangkitan rakyat untuk memenangi PRU itu dalam usaha untuk berkuasa di Puterajaya.

Dengan melihat keadaan inilah ada penganalisis pro-BN dengan segera mengingatkan pemimpin BN akan apa yang berlaku dengan parti LDP, Jepun dan Kuomintang, China, tumbang kerana dilihat sebagai parti orang tua, parti warlords, parti feudal dan parti komisyen.

Mereka bagaimanapun kembali berkuasa hanya selepas memberi peluang kepada generasi muda dan pelapis serta membebaskan diri daripada cengkaman golongan peniaga dan kapitalis.

Penganalisis itu, dengan penuh kebimbangan, akhirnya menyeru BN supaya menerima hakikat bahawa Pakatan Rakyat mempunyai nisbah pemimpin muda dan berpelajaran yang lebih besar daripadanya. Hal ini, kata penganalisis itu, menyebabkan PR dilihat sebagai lebih mesra generasi muda.

Kemudian ada penganalisis lain membayangkan jika BN kalah kali ini maka ia kemudian nanti akan dilupakan seperti Dinosaur yang disebutkan tadi di mana ia pernah gagah, mendominasi bumi, tetapi akhirnya menjadi barang purba yang menjadi tontonan ramai saja.

Oleh sebab itu, orang-orang beriman percaya akan petunjuk al-Quran mengenai kuasa seperti yang disebut di dalam al-Quran bahawa Allah memberi kuasa kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dan akan mengambil balik kuasa itu dari mereka yang tidak dikehendakinya.

“Katakanlah Wahai Tuhan yang memiliki sekelian kekuasaan, Engkau beri kerajaan kepada siapa yang engkau kehendaki dan Engkau hinakan siapa yang Engkau kehendaki. Di tangan-Mulah memiliki sekelian kebaikan, kerana sesungguhnya Engkaulah yang berkuasa atas tiap sesuatu.” (Surah Ali Imran : ayat 26).

Ayat ini menatijahkan bahawa kuasa itu hak Allah, bukan hak manusia. Ia diwakilkan secara sementara kepada manusia dan Allah akan mengambil kuasa itu kembali jika dikehendaki-Nya.

Dalam konteks mendapatkan kembali kuasa melalui pilihan raya seperti yang berlaku sekarang di negara ini, kelihatan pertarungan semakin sengit. Pakatan Rakyat telah mendapat dokongan paling kukuh melalui kebangkitan rakyat, terutama yang dicetuskan oleh Himpunan Bersih dan pelbagai himpunan lagi serta para NGO dan anak muda.

Kebangkitan rakyat ini diperkecil dan dilemparkan pelbagai tuduhan oleh media milik BN, tetapi akhirnya mereka itu tidak berupaya menahan kebangkitan rakyat ini.

Dalam PRU akan datang ini, Pakatan Rakyat menjadi saf utama atau barisan depan, sementara di belakangnya adalah rantaian gelombang kebangkitan rakyat yang akan mencetuskan tsunami politik seluruh negara dan ini yang amat menggerunkan Umno/BN sekarang ini.

Hingga ke saat-saat akhir saja baru ada kelihatan isyarat kegelisahan pemimpin dan pendukung BN bahawa kebangkitan rakyat dan keupayaan Pakatan Rakyat sangat mencabar kekuasaan mereka selama 56 tahun ini.

Padazaman dulu  ada orang kampung berkata, letaklah siapa saja jadi calon, asalkan lambang kapal layar (kini dacing), maka calon itu tetap menang. Tetapi kini segalanya berubah, pertarungan sangat sengit di semua kawasan pilihan raya dan tentunya ini kejutan luar biasa bagi BN.

Sementara itu, meneliti senarai calon-calon Pakatan Rakyat yang telah dikeluarkan ternyata ratusan nama-nama besar, tokoh-tokoh muda yang segar, berkalibar - agamawan, golongan profesional, jeneral tentera yang telah bersara, tokoh pendidik, bekas pegawai tinggi polis, artis dan lain-lain menunjukkan isyarat kepelbagaian tokoh telah menjadi calon PAS. Ia bukan calon kitar semula atau calon yang tidak bermutu.

Sepanjang ingatan saya, belum pernah ada lonjakan yang begini hebat bagi pembangkang sepanjang sejarah pilihan raya dan ini adalah isyarat kebangkitan rakyat yang luar biasa.

Kesimpulannya, kita menyaksikan bahawa Umno/BN tidak berupaya mendepani zaman yang berubah, menyebaban ia akan ditinggalkan.

No comments:

Post a Comment