Monday, June 24, 2013

Ungkapan 'Ini Kali Lah' Pandikar cuit perhatian

KUALA LUMPUR: 'Ini kalilah' yang diungkapkan Tan Sri Pandikar Amin Mulia dalam ucapan selepas pemasyhuran dipilih sebagai Yang Dipertua Dewan Rakyat bagi Parlimen Ketiga Belas menarik perhatian petugas media hari ini.

Para petugas media dengan spontan ketawa dan bercakap sesama sendiri apabila mendengar Pandikar mengungkapkan 'Ini kalilah'.

"Ini kalilah... Kita julang memartabatkan Parlimen Malaysia ke tahap yang tinggi, dengan menunjukkan sikap yang disebut oleh Erkine May dalam bukunya Parliamentary Practise Edisi ke 23 muka surat 440 "good temper and moderatin are the characteristics of parliamentary language, Parliamentary language is never more desirable than when a Member is canvassing the opinions and conduct of his opponents in debate".

"Kesabaran dan kesederhanaan adalah ciri-ciri berbahasa di Parlimen. Bahasa Parlimen adalah lebih menggamit apabila seseorang Ahli sewaktu berbahas dapat mempengaruhi pendapat dan pendirian pihak lawan"," katanya menterjemahkan maksud buku tersebut.

Pandikar sebelum itu menyeru Ahli-ahli Parlimen membudayakan seruan-seruan yang dilaungkan sewaktu bertugas di Dewan Rakyat.

Beliau berpandangan seruan-seruan yang 'dipopularkan' iaitu 'Ubah', 'Transformasi', 'Reformasi', Ini Kali Lah', 'Kalau Bukan Kita Siapa Lagi?', 'Kalau Bukan Sekarang Bila Lagi?' merupakan mesej menyeru iaitu "Mengubah sikap untuk membuat kebaikan".

"Bagi mereka yang mempopularkan seruan ini, mungkin mereka mempunyai pengertiannya yang tersendiri.

"Akan tetapi, bagi saya, seruan-seruan ini, bermesej iaitu menyeru - "Mengubah sikap untuk membuat kebaikan.

"Maka bertolak dari roh maksud tafsiran ini, saya menyeru Ahli-ahli Yang Berhormat sekalian untuk membudayakannya sewaktu bertugas di Dewan Rakyat.

"Ayuh! Kita ubah, kita bereformasi, kita bertransformasi, kalau bukan kita siapa lagi, kalau bukan sekarang bila lagi? Ini Kali Lah!" katanya.

Tambah Pandikar, beliau bertekad untuk berubah.

"Seperti yang Ahli-ahli Yang Berhormat nampak dan lihat, pada hari pertama persidangan hari ini, jubah yang saya pakai telah ditransformasi, reka bentuk atau designnya canggih, menggamit dan selesa dari yang dulu.

"Sementara itu, dalam hal-hal lain berhubung dengan pengendalian majlis mesyuarat pasti stailnya juga akan berbeza dari Parlimen Ke-12," katanya.

No comments:

Post a Comment