Monday, June 24, 2013

Himpunan Black 505 Aman, Huru-hara Dakwaan BN Bohong


Kejayaan himpunan Blackout505 secara aman dengan kehadiran lebih 50,000 peserta membuktikan dakwaan dangkal pemimpin-pemimpin UMNO-BN adalah bohong sama sekali.

Malah, perhimpunan kali ini sekali lagi menunjukkan perpaduan erat rakyat Malaysia pelbagai bangsa dan agama selepas kejayaan Himpunan Kebangkitan Rakyat awal tahun lalu.

Menzahirkan rasa bangga, Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang berkata, himpunan pada hari ini merupakan manifestasi keberagaman dan wajah sebenar Malaysia.

“Kita boleh berhimpun bersama-sama merentasi semua batas agama, kaum mahu pun daerah demi menuntut keadilan dan hak rakyat dalam pilihan raya lalu,” ujar beliau.

Menurutnya, keadilan dan persefahaman seluruh rakyat merupakan asas penting pembentukan Malaysia yang sebenar.

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, PR akan terus melawan semua penipuan Pilihan Raya Umum ke 13 samada di dalam mahu pun di luar dewan (Parlimen).

“Rakyat sudah tunjukkan isyarat jelas mahu pegawai-pegawai tertinggi SPR berundur,” katanya.

Bagaimana pun, Anwar bertegas bahawa setiap tindakan yang dibuat haruslah mengikut landasan demokrasi dan berperlembagaan.

“Kita mahu lakukan perubahan cara aman,” ujar beliau.

Beliau juga turut mengulangi kenyataannya sebelum ini bahawa semua Ahli Parlimen Pakatan Rakyat akan hadir ke Dewan Rakyat bagi majlis angkat sumpah.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu pula mahu segala penipuan SPR ini perlu dihentikan segera demi memastikan PR tidak menerima nasib yang serupa dalam setiap pilihan raya.

“Jika himpunan ini dan sidang parlimen tak lama lagi tidak merubah peranan SPR, maka setiap kali pilihan raya, kita akan hanya buat ‘post mortem’ kenapa kita kalah,” katanya.

No comments:

Post a Comment