Monday, June 24, 2013

Jerebu: Syarikat Malaysia terlibat mesti dihukum


KUALA LUMPUR: Dakwaan Menteri Alam Sekitar Indonesia, Balthasar Kambuaya bahawa lapan syarikat milik rakyat Malaysia menyumbang kepada pencemaran jerebu menggunakan cara murah tetapi salah dengan menebang dan membakar hutan untuk mencerahkan kawasan baru bagi ladang mereka  mesti disiasat sepenuhnya.

“Jika benar, bukan sahaja Indonesia, Malaysia juga mesti mendakwa dan menghukum mana-mana syarikat perladangan Malaysia yang telah dibuktikan terlibat dalam jenayah tebang dan bakar untuk mencerahkan hutan untuk ladang-ladang mereka di Sumatera,” ujar Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dalam satu kenyataan.

Beliau mengulas kenyataan Balthasar yang memberitahu bahawa dakwaan tersebut akan disiasat oleh pihak polis Riau.

Salah satu daripada pesalah yang didakwa ialah syarikat PT Tunggal Mitra Plantation, sebahagian daripada Minamas Plantation, anak syarikat Sime Darby Plantation yang berpusat di Malaysia, sebuah syarikat ladang kelapa sawit terbesar di dunia. Sebuah syarikat lagi ialah PT Adei Plantation, dimiliki oleh Kepong Berhad. Yang lainnya ialah PT Langgam Inti Hibrida, PT Bumi Reksa Nusa Sejati, PT Udaya Loh Denawi, PT Jatim Jaya Perkasa, PT Multi Gambut Industri, dan PT Mustika Agro Lestari.

Blathasar mendakwa bahawa “syarikat perladangan Malaysia sering menyuruh orang tempatan untuk membakar hutan atau kawasan tanah gambut berhampiran kawasan konsesi mereka, dengan harapan api tersebut akan merebak masuk ke kawasan mereka. Apabila api telah membakar kawasan mereka, syarikat-syarikat ini menyalahkan penduduk tempatan seolah-olah api tersebut secara tidak sengaja merebak ke tanah mereka”.

Menurut Guan Eng, DAP maklum bahawa Sime Darby Plantations Bhd telah mengeluarkan kenyataan menafikan dakwaan daripada kerajaan Indonesia itu.

Justeru, katanya DAP berharap agar pihak kerajaan Indonesia tidak mencuba untuk mengalihkan perhatian daripada kegagalan mereka untuk mencegah pembakaran terbuka sedemikian oleh syarikat perladangan Indonesia dan pengusaha kecil dengan menyalahkan syarikat Malaysia yang tidak bersalah semata-mata.

Namun begitu, tegas beliau dakwaan serius terhadap Sime Darby mesti disiasat secara terperinci memandangkan Sime Darby adalah sebuah syarikat GLC yang dimiliki kerajaan Malaysia.

“Tuduhan serius ini boleh merosakkan reputasi antarabangsa Sime Darby dan juga Malaysia,” katanya yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang.

Beliau berkata, jika syarikat perladangan Malaysia memang telah melakukan pembakaran terbuka dan mengakibatkan krisis jerebu sekarang, ia adalah satu pengkhianatan kepada rakyat Malaysia dengan tindakan merosakkan alam sekitar dan hutan sambil mengancam keselamatan dan kesihatan rakyat Malaysia.

Justeru, beliau menggesa Kerajaan Malaysia mesti menghantar pasukan penyiasatnya sendiri untuk memeriksa dakwaan terbabit dan menghukum mana-mana syarikat Malaysia jika benar mereka terlibat.

No comments:

Post a Comment