Monday, June 24, 2013

Selangor arah edarkan topeng muka

SHAH ALAM: Kerajaan Selangor telah mengarahkan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kesihatan negeri, Dr Daroyah Alwi supaya mengedarkan topeng muka kepada orang ramai sebagai kesedaran perlunya menjaga kesihatan dalam keadaan berjerebu ini.

Perkara ini dimaklumkan oleh Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim dalam satu kenyataannya hari ini.

Khalid juga menasihatkan rakyat Selangor supaya sentiasa mengambil langkah berjaga-jaga bagi memastikan kesihatan tidak terjejas berikutan jerebu yang melanda Lembah Klang.

"Hadkan aktiviti luar rumah dan lebihkan minum air bagi mengelak  kesan akibat pendedahan secara berterusan kepada jerebu seperti sukar bernafas, mata pedih dan berair, kegatalan pada kulit dan tekak serta sesak nafas dan sentiasa memakai topeng muka  ketika berada di luar atau tempat terbuka," nasihat beliau.

Sehingga lewat petang ini, Indeks Pencemaran Udara (IPU) di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pada paras tidak sihat.

Kementerian Kesihatan hari ini telah mengumumkan semua sekolah di Selangor ditutup esok (Isnin) dan kerajaan negeri akan mencadangkan agar sekolah hanya dibuka sehingga IPU bertambah baik dan selamat kepada pelajar.

No comments:

Post a Comment