Monday, June 24, 2013

PAS gesa segera tangani isu penempatan guru


KUALA LUMPUR: Ramai guru di Malaysia meluahkan rasa kebimbangan dan rungutan mereka apabila terdapat beberapa isu lama yang masih belum diselesaikan secara sistematik dan efektif oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.

Terkini, terdapat dua rungutan yang disuarakan oleh mereka iaitu mengenai pelantikan guru ke jawatan tetap dan penempatan guru.

“Kedua-dua isu ini memerlukan penjelasan telus dan tuntas daripada pihak Kementerian Pendidikan Malaysia,” ujar Ahli Parlimen Kuala Nerus, Dr Khairuddin Aman Razali (gambar).

Katanya, guru-guru di sekolah mempersoalkan mengenai proses penyerapan atau pelantikan guru ke jawatan tetap yang masih dalam keadaan perlahan.

Malah, ujarnya terdapat juga maklumat yang mendakwa berlaku proses pelantikan secara selektif dan mengutamakan skim-skim perkhidmatan tertentu sehingga mengabaikan guru-guru kontrak yang telah lama menjalankan khidmat.

Selain isu tersebut, kata beliau guru-guru yang memohon pertukaran penempatan sekolah bagi sesi Jun 2013 masih lagi belum mendapat apa-apa keputusan daripada pihak kementerian sama ada pertukaran dibekukan atau dilewatkan.

Ini, menurut beliau akan menyukarkan urusan antara guru dan pihak sekolah.

“Jawapan dan penentuan pertukaran sekolah ini juga mencetuskan tanda tanya dikalangan para guru kerana pihak kementerian tidak memaklumkan secara telus dan terbuka justifikasi penempatan tersebut,” ujarnya yang juga Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat.

Maka, katanya ramai di kalangan mereka yang telah lama memohon masih tidak mendapat kebenaran untuk bertukar walaupun terdapat keperluan mendesak di antara para guru dan pihak sekolah.

“Maka, saya memohon pihak Kementerian Pendidikan Malaysia dapat menyelesaikan dan menjelaskan secara telus perkara-perkara yang berbangkit di kalangan para guru meskipun isu ini adalah isu yang lama dan masih belum dapat diselesaikan secara efektif,” ujarnya.

No comments:

Post a Comment