Monday, June 24, 2013

Speaker Dewan Rakyat: Pandikar 133 undi, Abdul Kadir 89


KUALA LUMPUR: Sebagaimana keputusan Pilihan raya Umum ke-13 lalu, BN memenangi 133 kerusi parlimen, begitulah juga keputusan pengundian untuk memilih Yang Dipertua Dewan Rakyat, pagi ini.
Speaker sesi lalu, Tan Sri Pandikar Amin Mulia memperolehi 133 undi anggota dewan sementara bekas Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Abdul Kadir Sulaiman mendapat 89 undi.

Bagi Timbalan Yang Dipertua, Ahli Parlimen Beluran, Datuk Ronald Kiandee dipilih sekali lagi di samping Ahli Parlimen Kuala Krau, Datuk Ismail Mohamed Said.

Aturan urusan mesyuarat Dewan Rakyat bermula dengan proklamasi memanggil parlimen bermesyuarat, diikuti memilih Yang Dipertua dan seterusnya beliau mengangkat sumpah.

Selepas itu, ahli-ahli dewan mengangkat sumpah, diikuti memilih dua timbalan yang dipertua.

Satu usul dikemukakan oleh Menteri Dalam Negeri memerintah Ketua Polis Negara memberi kemudahan lalu lalang kepada ahli-ahli dewan seperti berikut: “Bahawa Majlis ini memerintahkan Ketua Polis Negara menjaga supaya selama Penggal Dewan Rakyat yang ada sekarang, jalan-jalan melalui lorong-lorong menuju ke Dewan ini hendaklah sentiasa terbuka dan boleh dilalui dan jangan ada apa-apa halangan menghalang ahli-ahli hendak pergi dan balik dari Dewan ini, jangan berlaku apa-apa kacau-bilau di jalan-jalan menuju ke Dewan ini, dan supaya jangan ada huru-hara di Bangunan Dewan ini dan berhampiran dengan bangunan ini, dan Setiausaha Dewan Rakyat hendaklah menyampaikan perintah ini kepada Ketua Polis Negara yang tersebut itu”.

No comments:

Post a Comment