Monday, November 25, 2013

Cuti mingguan: Kelantan ucap tahniah kepada Johor

Kerajaan Kelantan mengucapkan tahniah kepada Johor kerana telah mengembalikan cuti mingguan kepada hari Jumaat.

Menteri Besar, Ustaz Datuk Ahmad Yakob ketika ditemui pada satu majlis turut merakamkan ucapan tahniah pada Kerajaan Johor yang bakal menguatkuasakan cuti mingguan bermula Januari tahun hadapan.

“Saya mengucapkan tahniah pada kerajaan Johor kerana akan menjadikan hari Jumaat dan Sabtu sebagai cuti mingguan,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas pengumuman pengisytiharan cuti oleh Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar, sempena keputeraan baginda ke-55 baru-baru ini.

Titah baginda, keputusan itu dibuat berikutan maklum balas daripada pelbagai pihak bagi membenarkan umat Islam melaksanakan solat Jumaat dengan lebih aman.

Sebelum ini Johor pernah menjadikan cuti Jumaat dan Sabtu cuti mingguan, sehingga ditukar kepada hari Ahad pada tahun 1994.

Sementara itu, bekas Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berharap dengan cuti mingguan  itu membuatkan umat Islam dapat menunaikan solat Jumaat dengan cukup selesa tanpa sebarang ikatan tugas.

“Ianya sangat baik dan saya ucapkan tahniah pada kerajaan Johor di atas tindakan itu.

“Kelantan sendiri tetap berpegang hari Jumaat iaitu penghulu hari sebagai cuti mingguan, bahkan saya pernah memberi amaran jangan sekali-kali menukar cuti mingguan ini pada hari lain,” ujarnya.

Katanya, hari Jumaat merupakan hari umat Islam berhimpun di masjid ramai-ramai yang juga merupakan hari mencari ilmu akhirat, termasuk kuliah Jumaat di Jalan Dato’ Pati Kota Bharu.

Namun, jelasnya Kelantan menambah lagi hari Sabtu sebagai hari keluarga untuk ziarah atau bersantai dengan keluarga.

No comments:

Post a Comment