Monday, November 25, 2013

Malaysia jadi pusat transit seludup warga asing

Rakyat asing terutama dari negara yang berhadapan krisis ketidakstabilan politik dan ekonomi sanggup membayar sehingga US$10,000 bagi setiap perjalanan untuk diseludup ke negara destinasi.
   
Itu yang didedahkan pegawai kanan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) ketika ditemu bual Bernama baru-baru ini.
   
Kos antara US$5,000 hingga US$10,000 yang dibayar itu adalah untuk perjalanan mereka yang datang dari negara seperti Afghanistan, Pakistan, China dan Bangladesh menggunakan laluan air untuk ke negara destinasi iaitu Australia dan Kanada.
   
Pengarah Cawangan Siasatan Jenayah APMM Laksamana Pertama Maritim Datuk Zulkifili Abu Bakar berkata kebanyakan mereka memang dengan rela membenarkan diri mereka diseludup oleh sindiket ke negara lain dengan tujuan mendapatkan kehidupan lebih baik, selesa dan mewah berbanding negara asal.
   
"Kos yang tinggi itu dikenakan memandangkan perjalanan haram mereka ini jauh dan sukar serta melibatkan beberapa kali transit sebelum tiba di negara destinasi seperti Australia dan Kanada," katanya.

Beliau berkata bagi perjalanan ke Kanada mereka menjadikan sama ada Malaysia atau Thailand sebagai transit manakala untuk perjalanan ke Christmas Island, Australia biasanya Malaysia atau Indonesia akan dijadikan sebagai transit.
   
"Bagaimanapun sekiranya mereka diseludup terus dari negara asal ke negara transit kosnya mungkin lebih murah. Begitu juga dengan warga Rohingya atau Indonesia yang diseludup masuk ke negara (Malaysia) hanya memerlukan sekitar RM500 hingga RM1,000," katanya.
   
Zulkifili berkata berdasarkan soal siasat secara rawak dan perkongsian maklumat dengan Australian Border Protection Command (ACBPS) dalam kerjasama operasi membanteras pemerdagangan orang, tiga daripada 10 pendatang asing yang ditahan menyatakan mereka datang ke Australia melalui Malaysia dan Indonesia mengikut jalan darat, laut dan udara.
   
"Sindiket ini juga dilihat menggunakan kelebihan visa semasa ketibaan (VOA) dan Pas Lawatan Sosial bagi kemudahan kemasukan warga asing melalui pintu masuk yang sah yang hanya memerlukan passport dari negara asing untuk membolehkan seseorang berada di Malaysia dari tempoh 15 hari hingga 90 hari," katanya.

Beliau berkata dalam menjalankan aktiviti penyeludupan manusia, kebiasaannya sindiket akan menggunakan bot fiber dilengkapi tiga enjin dengan kelajuan 30 knot hingga 35 knot dan ada juga yang menggunakan bekas bot nelayan yang telah diubah suai.

Zulkifili berkata kebiasaannya mereka yang diseludup akan ditempatkan di negara transit sehingga 90 hari untuk tujuan dokumentasi atau menguruskan perolehan status pelarian bagi memudahkan mereka dibawa masuk ke negara destinasi.
   
"Sepanjang tempoh itu mereka ini akan berada di negara transit dan tidak bekerja bagi mengelakkan dikesan atau ditangkap malah ada yang ditempatkan di kawasan yang sukar dijejaki pihak berkuasa.
   
Dalam kejayaan operasi terbaru APMM, dua pasangan suami isteri rakyat Afghanistan dan tiga kanak-kanak yang cuba diseludup keluar dari Malaysia ke Indonesia menggunakan bot pancung diberkas di perairan Kuala Sepang Kecil Selangor.
   
Berdasarkan statistik Majlis Anti Pemerdagangan Orang (Mapo) sejak 2011, sebanyak 106 kes penyeludupan migran direkod dengan 28 kes daripadanya disiasat oleh APMM iaitu masing-masing lima kes pada 2011, 15 kes tahun lepas dan lapan kes sehingga Oktober tahun ini.
   
Mapo turut merekodkan 680 kes pemerdagangan orang yang telah disiasat agensi penguatkuasa dari 2008 hingga Oktober tahun ini dengan tujuh daripadanya disiasat oleh APMM iaitu enam kes pada 2010 dan satu kes pada 2011. - Bernama

No comments:

Post a Comment