Monday, November 25, 2013

PKR gesa tarik balik syarikat monopoli gula

Monopoli gula yang diberikan kepada syarikat yang dikuasai oleh Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary perlu ditarik balik kerana syarikat itu tidak menanggung risiko untung rugi pembeli gula mentah.

Menurut Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli risiko untung rugi pembelian gula mentah perlulah ditanggung oleh syarikat pemegang permit import (AP) gula mentah yang dikuasai Syed Mokhtar kerana mereka diberikan monopoli industri gula di Malaysia.

Katanya, dalam keadaan Malaysia yang tidak mempunyai ladang dan perusahaan yang mengeluarkan gula mentah, industri gula di negara ini bergantung sepenuhnya kepada import gula mentah dari pasaran antarabangsa.

Oleh itu, katanya hanya syarikat yang diberikan AP yang boleh mengimport gula mentah dan monopoli pengilangan dan pembekal gula bertapis.

"Kini industri gula dipegang oleh Tan Sri Syed Mokhtar sudah tentu menguntungkan. Sudah jadi lumrah perniagaan bahawa harga bekalan gula turun naik.

"Bagi industri ini apabila harga gula mentah naik keuntungan syarikat pengilang gula bertapis akan turun dan sebaliknya apabila harga bekalan gula mentah turun keuntungan syarikat pengilang gula bertapis akan meningkat," katanya yang juga Pengarah Strategi PKR dalam sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Rafizi mempersoalkan kenapakah dalam keadaan harga bekalan gula mentah tidak menguntungkan syarikat Syed Mokhtar akibat rundingan kontrak jangka panjang yang tidak sempurna, kerajaan juga dilibatkan kerana kontrak itu dimeterai oleh kerajaan.

"Oleh kerana kerajaan Malaysia terus menanggung kerugian hasil dari kontrak pembelian gula mentah jangka panjang ini, maka monopoli gula diberikan kepada Syed Mokhtar perlu ditarik balik,"katanya.

Bagi menurunkan harga gula dengan serta merta bagi meringankan beban rakyat, Rafizi mencadangkan supaya AP untuk membeli gula mentah pada harga lebih rendah dibuka, dan AP untuk membeli gula bertapis dibuka untuk mewujudkan persaingan harga.

Jelasnya, dalam keadaan harga gula mentah di pasaran dunia adalah lebih rendah dengan lebih banyak syarikat diberi peluang untuk membawa masuk gula mentah dan gul bertapis sudah tentu ia lebih murah dari harga yang ditentukan oleh syarikat monopoli.

Perkara ini turut diajukan Rafizi kepada Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah pada sidang Khamis lalu bagaimanapun tidak mendapat respons.

Rafizi mengemukakan dua soalan iaitu kenapa kerajaan Malaysia memasuki kontrak pembelian gula mentah jangka panjang bagi pihak syarikat swasta sedangkan segala keuntungan adalah milik hak swasta.

Yang kedua, Rafizi mengemukakan soalan, siapakah yang bertanggungjawab meluluskan kontrak pembelian gula mentah jangka panjang yang tidak dirunding dengan baik sehingga harganya lebih rendah dari harga pasaran semasa di dunia yang mempunyai kesan terus kepada harga gula bertapis di Malaysia.

No comments:

Post a Comment