Sunday, March 2, 2014

Allah Tahu Apa Yang Terbaik Untuk Anda Dan Masa Yang Terbaik Untuk Anda Mendapat



Luahan

Pernahkah anda mengalami situasi seperti ini, ternanti-nanti bilakah akan tibanya jodoh anda?

Sudah lama anda tunggu dan mencuba untuk mencari jodoh. Tetapi sampai sekarang masih tak dapat-dapat.


Sedangkan rakan-rakan anda yang lain sudah pun mempunyai pasangan dan ada yang telah berkahwin.
Anda?
Masih keseorangan menanti jodoh yang tidak berkunjung tiba. Bersendirian mengenang nasib menimpa diri.
Anda pun ingin berkahwin. Anda pun ingin mendapatkan kelebihan dalam perkahwinan.
Tetapi kenapa masih tak jumpa jodoh anda?
Anda sebenarnya belum bersedia… Jika anda fikir baik-baik, ambil masa duduk fikir sejenak, anda akan tahu kenapa ianya terjadi.
Allah tahu apa yang terbaik untuk diri kita. Allah tahu bilakah masa yang sesuai untuk kita memperolehnya.
Sebagai contoh, mungkin anda ingin mempunyai pasangan dan ingin berkahwin pada waktu ini. Tetapi sampai sekarang anda masih tidak jumpa pun pasangan anda dan sampai sekarang anda masih tidak kahwin-kahwin.
Apabila anda fikir baik-baik, sebenarnya anda masih belum bersedia untuk berkahwin. Mungkin anda ada masalah dari segi kewangan. Kalau anda kahwin, mungkin anda terpaksa buat pinjaman dan terbeban menanggung hutang selepas berkahwin.
Hutang kahwin nak kena bayar. Makan minum si dia pun anda perlu tanggung. Anda sebenarnya belum mampu lagi untuk berkahwin dengan si dia. Anda sebenarnya belum bersedia untuk berkahwin.
Tetapi jika tiba masanya, Allah akan permudahkan jalan dan anda akan rasa senangnya untuk berkahwin ni. Tak perlu pun nak pening kepala fikir macam-macam masalah sebab Allah sudah bantu anda.


Allah Maha Mengetahui Contoh lain pula bagi mereka yang ingin mendapatkan anak. Kahwin dah lama, tetapi sampai sekarang masih tak dapat anak lagi.
Semua itu adalah ketentuanNya. Mungkin kalau diberikan anak kepada anda, anak itu mungkin tidak mendapat kasih sayang yang sepatutnya.
Atau anda mungkin tidak dapat fokus dengan projek besar yang anda sedang kendalikan di pejabat dan akhirnya anda dibuang kerja kerana gagal menyiapkan projek mengikut jadual kerana sibuk menguruskan anak.
Ingatlah, Allah tahu apa yang terbaik untuk hambaNya.
Jika tiba masanya, jika itulah saatnya, percayalah Allah akan berikan ia kepada anda.
Apa yang penting, jangan berputus asa dan yakinlah bahawa Allah tahu apa yang terbaik untuk diri anda dan tahu bilakah masa yang terbaik untuk anda mendapatkannya.

No comments:

Post a Comment